Udsættelse med signalvirkning
Øv. Så kort kan det siges. Transportmessen i Herning ville utvivlsomt have været årets højdepunkt i 2009.
Nu er messen udsat med et år. En klog beslutning – trods alt.
Det er selvfølgelig noget af et signal at sende. Hvis nogen da overhovedet var i tvivl inden, så ved de nu: Der står ”krise” bøjet i neon henover transportbranchen. Der er blevet mindre at køre med og det eneste, der er overskud på, er materiel – og medarbejdere.
Så forudsætningen for en god messe var begyndt at smuldre. Ikke mindst fordi nogle af de store udstillere var ved at springe fra. Derfor var det også vigtigt, at sende et andet signal – nemlig ansvarlighed.
Hvor fedt er det, at bruge hundrede tusindvis af kroner og masser af timer på ikke at sælge noget? Og med risiko for, at branchen bliver væk, fordi ingen har penge til at købe noget for. Det ville have været det samme som at spille hasard med transportmessens fremtid.
Messen kan nemlig ikke klare yderligere dyk i besøgstallet og en dårlig messe i 09, hvor hverken udstillere, publikum eller arrangørerne havde fået en god oplevelse – kunne have givet messen dødsstødet.
Selv om det er ærgerligt - og selv om der også er nogen, der hellere ville have holdt fanen højt – så er beslutningen om at udsætte messen derfor den helt rigtige.
I april 2010 er der en chance for, at markedet er kommet ud af frigearet igen – der er trods alt 14 måneder til.
Og så er flytningen endnu et signal: nemlig at branchen ikke går i panik, men stadig tror på, at udviklingen selvfølgelig vender igen.
Messe-arrangørerne satte sig ikke med hænderne i skødet og håbede på, at ”det nok ville gå”. De handlede – og de traf en svær beslutning.
Et andet sted i landet kalder de det ”rettidig omhu”.