23948sdkhjf

Lastbiler stresses

Kvalitet: Mercedes investerer 80 millioner euro i sit eget testcenter til lastbiler.

Kvalitet: Mercedes investerer 80 millioner euro i sit eget testcenter til lastbiler.



Af Finn Bjerremand

Der skal ikke mere end fire uplanlagte døgn på værksted, før regnestykket for en ny lastvogn går i minus det år.

Det påpeger Hubertus Troska fra Daimler AG, der har taget konsekvensen og nu øger kvalitetsniveauet yderligere.

Mercedes har foretaget en massiv investering på 80 millioner euro – 600 millioner kroner - i et helt nyt testcenter, Entwicklungs- und Versuchszentrum Wörth.

Centret omfatter både en større indendørs værkstedshal og en ny testbane med vejprofiler fra hele verden, så Mercedes kan udsætte lastvognene for alle mulige tænkelige typer af belastninger – lige fra almindelig lappet asfaltbelægning, over brostensbelagte veje til deciderede ”torturbelægninger” for lastbilen. Sidstnævnte er gode til test af både affjedring, styretøj, førerhusaffjedring, køre-komfort og driveline.

Med den nye testbanes mange muligheder, kan Mercedes-udviklerne nå cirka 90 procent af det belastnings- og stressniveau som lastvognene normalt bliver udsat for hos kunder verden over.

Gode kort

Testbanen har også et område til test af lastvogne under høje hastigheder og hvor kurverne har hældninger op til 26 grader.

Der er desuden et konstruktionsområde, hvor bygge- og anlægskøretøjer kan testes for deres færdigheder uden for normal vej.

Med det nye testområde har Mercedes fået gode kort på hånden for at gennemføre tests - både på enkelte komponenter - inden de implementeres i lastvognene - og på komplette køretøjer.

EVZ ligger tæt ved lastvognsfabrikken i Wörth am Rhein.

fba@transporttidende.com
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079