23948sdkhjf

Elektronik og p-kældre skal løse tysk parkeringskaos

Kreativitet: Der er maser af nye forslag til, hvordan Tyskland kommer parkeringsproblemerne til livs langs motorvejene.

Kreativitet: Der er maser af nye forslag til, hvordan Tyskland kommer parkeringsproblemerne til livs langs motorvejene.



Af Gwyn Nissen

70 procent af lastbil-rastepladser i Slesvig-Holsten er fyldt til randen – og lidt til - i nattetimerne. Det viser en undersøgelse foretaget af ISL Baltic Consult i Rostock/Lübeck for trafikministeriet i Slesvig-Holsten.

Rapporten viser, at især rastepladserne i det dansk-tyske grænseland, omkring Lübeck samt i Hamborg-området er overbelastede. I nogle tilfælde holder der endda dobbelt så mange lastbiler som der er holdepladser til, forklarer Nils Heine og Mathias Lüdecke fra ISL Baltic Consult til transportvisen DVZ. Ofte vælger chauffører at holde på afkørsels-ramperne til de overfyldte rastepladser.

Der er 72 rastepladser i Slesvig-Holsten og de råder over 1344 p-pladser til lastbiler. Det er allerede på nuværende tidspunkt 900 for lidt og inden 2025 vil der mangle 1600 parkeringspladser til lastbiler, hvis ikke rastepladserne udvides.

Politiet frygter, at de inden længe bliver nødt til at sende chauffører videre til næste ledige rasteplads, selv om køre-hviletiden er overskredet.

I mellemtiden dukker nye forslag op i debatten: Lige fra parkeringskældre til at lastbiler skal kunne benytte de store parkeringspladser ved indkøbscentre, når kunderne er taget hjem.

Et forslag om at indrette særligt sikrede rastepladser mod egenbetaling, bliver afvist af vognmandsorganisationerne, der peger på, at staten kræver pauserne og opkræver maut samt afgifter – og derfor må det også være statens opgave, at indrette et passende antal parkeringspladser til lastbiler.

Elektronisk system

I delstaten Rheinland-Pfalz har de helt andre planer: Vi kender det allerede fra de fleste større byer, at vi bliver ledt til nærmeste ledige parkeringsplads ved hjælp af elektronisk skiltning.

Nu har Rheinland-Pfalz planer, om at indføre et lignende P-system for lastbiler på A 61 (Speyer-Köln).

30-40 store p-pladser på strækningen skal efter planen kædes sammen rent elektronisk, for at hjælpe lastbilchauffører med at planlægge deres lovpligtige pauser.

Der er håb forude for trætte lastbilchauffører.

gwyn.nissen@transporttidende.com
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063