Erfaren mand bag nyt selskab
Air Erria: Ny og pæredansk konsulentvirksomhed med sigte på luftfragtsbranchens aktører.
Af Herbert Nielsen
Faktisk er Air Erria så ny, at hjemmesiden airerria.com endnu kun godt og vel er oppe at køre i en første version. Den fortæller om en vifte af tjenester, der retter sig til speditører, luftfartsselskaber og GSA’er, der ønsker at skabe sig et overblik over egen virksomhed med henblik på at skabe forretningsmæssig succes i deres kunderelationer.
Kort sagt handler det om virksomhedens serviceniveau, mål og økonomiske resultater gennem værktøjer og systemer inden for elektronisk databehandling og kommunikation.
Og er navnet på den nye konsulentvirksomhed endnu nyt, så er manden bag til gengæld velkendt i luftfragtsbranchen – både i Skandinavien og på verdensplan: Allan Harsbo, senest senior VP for Tradevision, der i 2000 blev solgt af SAS Cargo til det canadiske firma Descartes.
Allan Harsbo har om nogen været drivkraft bag den succesfulde implementering af elektronisk dataoverførsel inden for skandinavisk speditions- og luftfragtsvirksomhed siden etableringen af Tradevision først i 90’erne.
Der er få dørklokker i branchen, der ikke har været stemt af Allan Harsbo, og få luftfragtsfolk, der ikke har arbejdet sammen med ham i løbet af den proces, der har ført Skandinavien frem til at være én af de regioner i verden, hvor luftfragtens elektroniske dataoverførsel og elektroniske bookinger har opnået den højeste udbredelse.
Hotte emnerSom altid er også nutiden fuld af spændende udfordringer for alle i branchen. Én af de helt afgørende nyskabelser, der virkelig vil revolutionere luftfragten og radikalt skabe nye forudsætninger for alle, er IATA’s e-freight, der for længst har taget skridtet fra utopi til virkelighed.
- Flere og flere markeder åbner op for e-fragten, flere og flere aktører melder klar til udfordringen, der som mål har at afskaffe de papirmængder, der altid har redet branchen som en mare og kæmmet den fulde udnyttelse af luftfragtens vigtigste parameter: Hurtigheden, siger Allan Harsbo. I stedet for papir går alle informationer nu elektronisk – og det kræver fundamental omlægning af alle arbejdsrutiner. E-fragten er i dag ikke nogen mulighed: Det er et krav, som alle, der vil være med, er tvunget til at tilpasse sig.
Andre hotte emner i dag er grundlæggende ændringer i toldbestemmelser, hvor EU landene indfører nye skrappe import rapporteringsrutiner fra juli 2009 i lighed med dem branchen kender fra USA og Canada, igen med afsæt i de elektroniske datasystemer. Det giver nye muligheder, stiller nye krav – og kræver nye kompetencer.
- Det er disse og mange flere nye aktuelle udfordringer, jeg vil arbejde med på konsulentbasis – og det ser der ud til at være en stor fremtid i, forklarer Harsbo.
Desuden vil Air Erria udvikle en serie seminarer og kurser om disse og andre emner – meget gerne i snævert samarbejde med luftfragtsvirksomheder og med afsæt i deres konkrete verden og behov.
Så er der lige den med det kryptiske navn: Air Erria?
Jo, Erria er såmænd da bare det latinske navn for Ærø. Så ringen er sluttet.
Fra Ærø til Erria- Jeg har rigtignok arbejdet i branchen en del år siden min første entre som klarerer af sø- og jernbanegods ved Ærøfærgerne med ansvar for overførsel af forsendelser mellem Ærøskøbing og Svendborg, siger Allan Harsbo.
I 1967 kom han til SAS Cargo, og det blev til mange år i mange forskellige positioner, blandt andet også som chef for SAS Spedition, nu TRUST Forwarding, og for pakhuset.
- Men min karriere fik en fast retning fra det tidspunkt, hvor jeg efter studier ved Københavns Handelsskole kom ind på IT-sporet. Det bevirkede, at jeg blev engageret i SAS Cargo med arbejdet omkring udviklingen af de første og nu hedengangne systemer som CAREX og senere CARIN, som enkelte af veteranerne fra dengang måske stadig kan huske, siger Harsbo.
SAS Cargo’s IT-virksomhed blev til Tradevision, og her blev Allan Harsbo ansvarlig for salget og markedsføringen af Tradevision-produkterne, der skabte elektronisk dialog mellem speditører og luftfragtselskaber. Det blev efterhånden til en verdensomspændende aktivitet, der har givet ham en meget bred berøringsflade til den globale luftfragtsindustri.
- Mit engagement med Descartes blev senest til en konsulentrolle, der blev endeligt afsluttet med udgangen af oktober i år, og nu er jeg en fri mand på markedet. Det giver mig mulighed for at kapitalisere mange års erfaringer og snævert samarbejde med branchens aktører i form af min nye konsulentvirksomhed, der er under opbygning.