23948sdkhjf

Nyt flyselskab midt i en krisetid

Mod vinden: Tor Air går på vingerne i Sverige – trods afmatning i branchen.

Mod vinden: Tor Air går på vingerne i Sverige – trods afmatning i branchen.



Af Herbert Nielsen

Mandag den 24. november var startdato for et nyt svensk luftfartsselskab Tor Air. Bag selskabet står en kreds af svenske investorer, der tror på en fremtid for en operatør, der bringer ny flykapacitet ind på markedet - selvom timingen nok ikke lige er den allerbedste.

- Vi har fra starten tænkt Tor Air som en ny forretning med to ben at stå på, siger Torbjørn Winsell, der er medejer i virksomheden og indsat som selskabets administrerende direktør.

Det ene ben er aktiviteter som ”capacity provider” til charterselskaber, rejsearrangører og andre med behov for fly til passagertransport. Her kan tidernes ugunst måske komme lidt på tværs; der er ganske vist flere selskaber i denne branche, der er bukket under eller har måttet folde vingerne ind for at klare orkanen fra finanskriser og økonomisk nedgang.

- På den anden side vil folk jo også rejse, så selvom markedet totalt kan være skrumpet noget, er balancepunktet mellem udbud og efterspørgsel på flysæder nok fortsat det samme – om end lavere i volumen, vurderer Winsell.

Det andet ben i forretningsideen er udlejning af fly til luftfartselskaber med midlertidige behov for øget kapacitet af bestemte størrelser.

- Og det kan være interessant i en periode som denne, hvor selskaberne har dårligt råd til at købe egne fly eller skifte fly i deres flåde, mener Tor Airs direktør.

Kort og langt sigt

- Set over ét venter jeg, at dette sidste ben nok bliver en plan for det lidt længere træk. Derimod tror vi, at ideen som ”capacity provider” ligger rimeligt godt til på den korte bane. Turoperatører lægger planer for hele sæsonprogrammer og vil derfor gerne tegne kontrakter, der svarer til disse perioder. Det kan luftfartsselskaber have svært ved at honorere i denne tid, hvor der træffes raske beslutninger om at skære ned på ruter og fly, siger Torbjørn Winsell.

Tor Air har nu fået sit første fly, en Boeing 737-400, ind til sin operationelle base i Gøteborg Landvetter, og når den eftertragtede licens er sømmet op på væggen, er det tid til take-off.

Og for resten: Torbjørn Winsell holder hårdnakket fast i, at det ikke er ham, der står bag navnet Tor Air - selvom det lå lige til højrebenet

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078