Finnair Cargo taber pusten
Afmatning: Det kan blive småt for enhver i disse tider. Nu kniber det også for Finnair Cargo.
Af Herbert Nielsen
Ikke fordi Finnair Cargo set på årsbasis har noget at klage over: Selskabet kan fortsat fremvise en vækst i mængderne for årets 10 første måneder på hele 8,3 procent til i alt 87.104 tons.
Men tendensen var klar i oktober: Det trofaste lokomotiv for Finnair Cargo - Asien-trafikken - havde mistet noget af pusten i skyggen af den aktuelle finanskrise og generel økonomisk afmatning i verdensmarkederne.
I oktober faldt Finnair Cargo’s fragtmængder således for første gang i umindelige tider. Nedgangen blev på 4,5 procent til samlede mængder på 8879 tons.
Forklaringen ligger lige for: Stigningen i Asien-trafikken blev på sølle 11 procent, samtidig med, at selskabets mængder i det næststørste marked, Europa, gik ned med 17,4 procent til 1769 tons.
Let skydække forudeTotalt set er Finnai’s trafik på ruterne til og fra Asien fortsat en solstrålehistorie: I hele 2008 til og med oktober måned har Finnair Cargo løftet 57.955 tons på disse ruter, og det er en stigning på ikke mindre end 22,1 procent.
Problemet er altså, at den raketagtige stigning er stagneret, og det kan ventes, at der ligefrem er negativ vækst i november måneds statistik, selvom det på årsbasis fortsat er gået forrygende godt.
De mildest talt usikre udsigter for den nære fremtid fører også til, at Finnair Cargo holder vejret og sætter planerne for bygning af en ny og meget tiltrængt fragtterminal i Helsinki på køl.
Hele projekteringsarbejdet er afsluttet inden udgangen på 2008 – men der bliver ikke trykket på startknappen, før udsigterne er blevet mere stabile.