Nyt fragtfly med forsinkelser
Klar til fragt: Ombyggede Dash-fly lægger an til landing hos Nord-Flyg.
Af Herbert Nielsen
Det er ikke bare lige sådan at få godkendt et nyt fragtfly. Det må det svenske selskab Nord-Flyg sande: De vil blive verdens første operatør af det herostratisk berømte fly Bombardier Dash-8 Q400 i fragtudgave. Og det er fortsat en proces med mange forsinkelser.
Egentlig var første melding fra Nord-Flyg, at deres nye Q400 fragter kunne sætte hjulene i landingsbanen i Sverige i august. Flyet blev købt af SAS og var ét af de 27 fly, der blev sat i garage efter flere uheldige landinger med nedbrudt landingsstel i 2007.
Men – afleveringen blev tidligt udsat på grund af forsinkelser med udviklingen af det conversion-kit, der skulle anvendes til flyets ombygning fra passagerfly til fragtmaskine.
Udsættelsen var i første omgang sat til 22. oktober 2008. Årsag: Forsinkelse med ombygningen af flyets fragt-gulv.
Det holdt imidlertid ikke; det stod hurtigt derefter klart, at tidsplanen ikke kunne overholdes. Så ny dato for forventet aflevering blev 17. november.
Også denne dato blev imidlertid passeret uden noget Q400 fragtfly til Nord-Flyg.
Julegave?Nu hedder det: forventet levering i den første uge af december. Efter det foreliggende ved redaktionens slutning skulle flyet nu endelig være blevet certificeret af de canadiske luftfartsmyndigheder og det europæiske EASA i slutningen af uge 46, og dermed skulle vejen endelig være banet for en færgeflyvning via Island til Sverige. Nord-Flyg har også afgivet ordre på køb af Q400 nr. 2 fra SAS. Dette fly er et af de havarerede fly, og det står fortsat hos SAS Maintenance i Københavns Lufthavn, forsinket i forhold til den oprindelige plan.
Det skal, når det er klart, flyves til fabrikken i Canada for en tilsvarende ombygning til fragtversion, og det er en proces, der tager fire til fem uger – om alt går efter planen.
Flere flyFaktisk har Nord-Flyg også tegnet en foreløbig aftale om køb af det 3. Q400-fly, og det vil efter det foreliggende blive leveret fra SAS til fragtombygning i Canada i marts eller april 2009.
Det hele skal dog nok ende lykkeligt: I fragtudgaven vil Q400 blive et ultrahurtigt fragtfly til de kortere distancer på 1500-1800 kilometer – og det er skræddersyet til at betjene kunder blandt ekspresselskaber som UPS og TNT.
Det er sandsynligvis også der, Nord-Flyg satser på at hente sine kunder.
Bombardiers Q400 flyver som passagerfly i hele verden, mens tre tidligere SAS-fly er ved at blive ombygget til fragtfly til Nord-Flyg. (Foto: Bombardier)