23948sdkhjf

Rap skulptur på gule plader

Test: Alfa Romeo 159 S-Van er mere form end funktion – og tak for det.

Test: Alfa Romeo 159 S-Van er mere form end funktion – og tak for det.



Af Lars Lassen

Det er sjældent Transport-Tidende bruger mange linjer på formgivningen, når vi anmelder varebiler. Ikke mindst fordi billeder ofte siger mere end oceaner af ord. Men når det gælder Alfa Romeo 159 S-Van, så må vi gøre en æstetisk undtagelse.

For trods den gule nummerplade er denne italienske stationcar mere skulptur end varebil. Den velkendte Alfa-front med det tre-kantede kølerindtag og de sammenklemte ’øjen’-sprækker går over i en på én gang skarp og blødt svungen profil, der emmer af rask automobil.

Faktisk er 159 S så flot svunget, at man næsten overser, at der er tale om en stationcar.

Men selv om taget bukker smukt ned mod hækken og den sportslige formgivning får en til at tvivle på varerumskapacitet til meget mere end en frokostkurv, så er der faktisk et overraskende rummeligt varerum.

Kapaciteten er omvendt heller ikke imponerende med en volumen på - efter hjemmestrikket måltagning - godt 1,5 kubikmeter. Adgangsforholdene til varerummet er heller ikke ideelle. Varerumsgulvet flugter ikke med underkanten af den forholdsvis lille bagklap. Et normalt fornuftigt fif, der letter lastning og især losning. Men den høje underkant ville sluge en tredjedel af varerumsvolumen.

Chaufførens bil

Men manglerne i varerummet er inderligt ligegyldige, Alfa Romeo 159 S-Van er først og fremmest et formidabelt køretøj til transport og profilering af ”chaufføren.” Denne italienske klassiker – designet bør sikre denne Alfa en evig plads i motorhistorien – byder på masser af køreglæde og opmærksomhed.

Kabinen er velindrettet med god ergonomi og komfort, selv om pladsen ikke er voldsom. Designet er lige så nydeligt og kompromisløst som eksteriøret.

Undervognen er indrettet til komfortabel kørsel og derfor er Alfa’s stationcar heller ikke nogen rallybil. Men køreegenskaberne er mere end gode og det præcise styretøj sikrer god kontrol, selv når bilen presses i kurverne.

Frisk kørsel

Motorprogrammet består af to benzinmotorer på henholdsvis 2.2 liter (185 hk) og 3.2 liter (260 hk), samt to dieselmotorer. En 1,9 liters JTDm motor på 159 hk og så testbilens 2,4 liters motor på 200 hk og 400 Newtonmeter, der rigeligt rækker til frisk kørsel.

Accelerationen er god, både fra 0-100 og fra eksempelvis 110 til 130. Turboen reagerer næsten omgående, når man sparker til speederen.

Der er naturligvis ABS-bremser og ESP til en så rask bil. Sikkerhedsudstyret tæller også hele syv airbags.

Blandt øvrigt standardudstyr finder man el-rudehejs og el-justerbare sidespejle, 2-zone klimaanlæg, regnsensor og automatisk nedblændet bakspejl, cruise control og sædevarme.

Prisen starter ved 293.045,- kroner inkl. moms for en 1,9 JTD, mens den billigste benzinudgave er godt 3000 kroner dyrere.

Stationcaren har fået en renæssance på gule nummerplader efter afgiften blev sænket fra 90 til 50 procent. Alfa Romeo 159 S-Van er absolut en af de mest charmerende og sjove på det danske marked lige nu.

ll@transporttidende.com
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079