David slog Goliat - og sine søstre med
Vanflash: Lille Fiat Fiorino slog ikke bare de store kassevogne, men også søster-bilerne Citroën og Peugeot ved kåringen af Årets Varebil i Danmark 2009.
Af Lars Lassen
Fiat Fiorino lammetævede konkurrenterne, da danske motorpresse kårede Årets Varebil i Danmark 2009. Den lille italienske kassevogn løb med hele 97 point ud af 120 mulige. Nummer to blev Hyundai H-1 med 57 point, mens søstrene Peugeot Partner og Citroën Berlingo måtte nøjes med 51 point.
Fiat Fiorino imponerede juryen fordi der er gemt en stor varevogn i en lille indpakning i Fiorino. Gode køreegenskaber og en fornuftig komfort, samt glimrende adgangsforhold til såvel kabine som varerum. Nyttelasten på 600 kilo inklusiv fører og en varerumsvolumen på 2,5 kubikmeter er måske beskeden, men salget af Fiorino og søstrene viser, at der er et reelt marked til en minivan.
ESP og partikelfilterFiat Fiorino og søstrene i det fransk-italienske trekløver Citroën Nemo og Peugeot Partner blev tidligere i år kåret til Van of the Year 2009 af europæisk motorpresse.
Juryen under Motorjournalisternes Klub Danmark, der står bag kåringen af Årets Varebil, valgte at bedømme Fiorino særskilt, da den er udstyret med Fiats egen 1,3 literes JTD-dieselmotor, mens Nemo og Bipper anvender PSA’s 1,4 liters HDI commonrail diesel.
De tre søstre produceres alle på den samme fabrik i Tyrkiet og er bortset for motorvalget omtrent ens – bortset fra logoet.
Danmarks Transport-Tidendes skarpsindige læsere vil utvivlsomt undre sig over, hvorfor Fiorino indtog toppen af sejrsskamlen foran Sønderborg Slot, når Nemo/Bipper blev vraget.
Forklaringen er ikke motorrelateret, men at Fiorino fra december i år kan leveres med ESP og partikelfilter. Citroën og Peugeot lover at Nemo og Bipper følger trop – men de danske importører kan ikke sætte dato på, hvornår det sker.
GenudsendelseDermed ligner kåringen sidste års kåring af Peugeot Expert, der i modsætning til søstrene Fiat Scudo og Citroën Jumpy, fik ESP som standard. Blot med den forskel, at ESP ekstraudstyr på Fiorino.
Dermed er der efter Transport-Tidendes mening tale om en ret beskeden forskel på Fiorino og søstre. Ikke mindst, fordi Citroën Nemos og Peugeot Bippers 1,4 liters HDI-motor virker lidt mere spændstig og bedre afstemt med gear og kobling.
Set i lyset af at den fransk-italienske minivan skal være på hjemmebane i nære bymiljøer, hvor luftforurening ofte er et alvorligt problem, så er Fiats tilbud om partikelfilter både logisk og prisværdigt. Derfor gav Danmarks Transport-Tidendes jurymedlem også Fiorino toppoint, mens Nemo og Bipper fik en andenplads.
Fiorino leveres som standard med lukket varerumsadskillelse, hvilket skåner chauffør-ører.
ll@transporttidende.com