23948sdkhjf

Sådan ligger landet

Frie Danske Lastbilvognmænds ”FDL-Nyt” har bedt Carl Peter Frederiksen, der er leder af Rigspolitiets Tungvogns-Sektion, forklare, hvorfor udenlandske chauffører herhjemme ikke straffes for forseelser begået i udlandet.

Frie Danske Lastbilvognmænds ”FDL-Nyt” har bedt Carl Peter Frederiksen, der er leder af Rigspolitiets Tungvogns-Sektion, forklare, hvorfor udenlandske chauffører herhjemme ikke straffes for forseelser begået i udlandet.



- Jeg kan godt forstå, hvis det skaber forvirring, men det er lidt mere kompliceret end som så. Men en udenlandsk chauffør, der i et køretøj, som er registreret i udlandet, og som eksempelvis har begået en køre- hviletidsovertrædelse i udlandet, kan normalt ikke retsforfølges i Danmark. Det hjemler den danske straffelov ikke mulighed for. Frederiksen har givet FDL-Nyt eksempler på, hvornår en chauffør, der bor i udlandet, kan retsforfølges og hvornår ikke:

Eksempel 1

En tysk fører i en tysk registreret lastbil bliver i dag kl. 16.00 standset i forbindelse med en kontrol på motorvejen ved Kolding. Han er kørt ind i Danmark i dag kl. 14.00. Ved kontrollen konstateres det, at han har overtrådt reglen om køretid uden pauser i går – altså, mens han var i Tyskland. Hvis han, inden han kørte ind i Danmark, har holdt en lovlig afbrydelse af køretiden (45 minutter eller 15 + 30 minutter) kan forholdet ikke retsforfølges i Danmark.

Man kan sige, at det ulovlige forhold ikke strakte sig ind i Danmark.

Eksempel 2

En tysk fører i en tysk registreret lastbil bliver i dag kl. 16.00 standset i forbindelse med en kontrol på motorvejen ved Kolding. Han er kørt ind i Danmark i dag kl. kl. 14.00. Ved kontrollen konstateres det, at han har overtrådt reglen om daglig hviletid. Han har 12 timers daglig køretid. De 12 timer er kørt i Tyskland, men han har ikke holdt et lovligt dagligt hvil, inden han kørte ind i Danmark. Han kan retsforfølges i Danmark.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078