Europas søfart i førersædet
Fremdrift: De danske redere har i mange år betragtet EU som en lidt provinsiel aktør, der ikke har haft blik for den globale konkurrence-situation. Men det har ændret sig.
Af Finn Bruun
I den europæiske rederisammenslutning ECSA i Bruxelles kan man se tilbage på et europæisk skibsfarts-erhverv, der i de senere år er stået op af graven i flere lande. Det gælder f.eks. den belgiske handelsflåde som på få år har bevæget sig fra nærmest nul til nu over 80 moderne skibe. I Storbritannien har stigningen i tonnage og beskæftigelse været massiv og det samme gælder Tyskland, som ud over omblomstringen i antallet af skibe har fået status som hjemsted for skibsfinansieringen.
Samtidig er beskæftigelsen i erhvervet steget markant i Europa – til søs og i land.
Som generaldirektøren for ECSA, Alfons Guinier, ser det, skyldes det primært daværende transportkommissær, den tidligere Labour-leder Neil Kinnocks kamp for at indføre et målrettet støttesystem, sømandsskat og ikke mindst et skift til tonnageskat - rammevilkår som også har givet i forvejen store søfartsnationer som Danmark et ekstra løft.
- Så i dag fremstår EU som verdens førende på skibsfarts-området, fastslår Alfons Guinier, der dog i samme åndedrag understreger, at det bestemt ikke er nogen selvfølge.
- Konkurrencen er hård og positionen skal hele tiden styrkes, hvis ikke vi skal sakke agterud, vurderer han og nævner Singapore, Hongkong og Kina, som aspiranter til tronen.
Den løbende forbedring skal bl.a. ske gennem kvalitetsskibsfart, og ikke mindst det nuværende franske EU-formandskab har arbejdet for, at alle EU-lande med skibsfart skal leve op til et højt flagstatsniveau.
Samtidig har den nuværende kommission lagt op til at de eksisterende ordninger skal forlænges, når de udløber i 2011.
Co-modalitetAlfons Guinier lægger ikke skjul på at dansk skibsfart er blandt forbillederne. De store investeringer og innovationen har vist vejen, som set fra Bruxelles både handler om kvalitetsskibsfart og logistiktænkning: at skibsfarten er en del af forsyningskæden, som skal bestå af et flow af forskellige transportformer, hvor skibsfarten skal stå for de lange stræk. Co-modalitet, som det hedder på EU-sprog.
Det hører med til kvalitetsskibsfarten, at man har en stærk tilgang til miljø-forpligtelserne og nu også klimaet, som fra de europæiske rederes side - herunder ikke mindst de danske - tages meget alvorligt.
Ikke alene fremhæver ECSA, at skibsfarten kan dokumentere klart bedre miljø-præstationer pr. ton/km end nogen anden transportform, men man har også viljen til både at investere og nyudvikle, så skibsfarten kan løfte sin del af ansvaret.
- Derfor er der på EU-plan blevet indledt et samarbejde mellem rederier, værfter, udstyrsleverandører, eksperter, arbejdstagere og EU-Kommissionen og EU-Parlamentet for at få kortlagt mulighederne for den rigtige indsats, siger Guinier.