23948sdkhjf

Havne under pres

Havnekonference: Danske Erhvervshavne er en succes – men dårlige forbindelsesveje til baglandet, byudvikling og krav om øget konkurrenceevne truer udviklingen.

Havnekonference: Danske Erhvervshavne er en succes – men dårlige forbindelsesveje til baglandet, byudvikling og krav om øget konkurrenceevne truer udviklingen.



Af Lars Lassen

Danske Havnes formand, Fredericias borgmester, Uffe Steiner Jensen, kunne åbne foreningens årlige havnekonference – der havde titlen ’Havne i forandring’ – med at konstatere, at erhvervshavnene er en succeshistorie.

- Havnene har ikke bare formået, at øge godsomsætningen markant i de senere år. De er også blevet mere synlige, blandt andet i pressen, hvor forståelsen for havnens samfundsmæssige betydning er vokset betydeligt. Men hvis vi skal fortsætte med at udvikle havnene og bære de øgede godsmængder, og samtidig tage gods fra vej til gavn for miljø og trængsel, som alle ønsker, så er der nogle udfordringer, der skal løses, sagde Uffe Steiner Jensen og fremhævede behovet for udbygning af havnens forbindelsesveje til baglandet.

Pose penge

Transportminister Lars Barfoed tog bolden.

- Der er rigtigt mange gode og fornuftige ønsker til infrastrukturinvesteringer i spil i øjeblikket. Men der er desværre ikke penge nok til dem alle. Men selv om jeg naturligvis ikke kan gå i detaljer på nuværende tidspunkt, så kan jeg godt love, at der også bliver tænkt på havene og havnepakken i den infrastrukturplan som regeringen snart vil præsenterer, sagde Lars Barfoed.

Ministeren fremhævede behovet for et bedre samspil mellem transportformerne og brugte her modulvogntogene som et eksempel på et positivt tiltag.

Lars Barfoed fastslog også, at havnene har stor samfundsøkonomisk betydning og derfor national interesse.

- Derfor er det vigtigt, at havnene sikres en langsigtet fremtid som erhvervshavne, hvor havnevirksomhederne kan drive og udvikle deres forretning. I lyset af den seneste tids eksempler på konflikter mellem forskellige interesser på flere havne, har jeg nu iværksat et serviceeftersyn af den brug, der er af havnearealerne, sagde Lars Barfoed.

Transportcentre

Lars Bøgeskov fra konsulentfirmaet Bøgetorp, lagde ud med at stikke til Danske Havnes beskrivelse af medlemshavne som transportcentre.

- Der er nok lidt flot, at kalde havnene transportcentre. Reelt er det kun ganske få danske erhvervshavne, der kan bære den beskrivelse, sagde Lars Bøgeskov.

Han fastslog, at finanskrisen ikke vil gå sporløst hen over havnene.

- Selv om der på længere sigt vil være tale om en solid vækst i godsvolumenerne, så sætter finanskrisen fokus på omkostninger hos kunderne. Derfor vil havnene også opleve øget konkurrence og et prispres. Derfor kan havnen allerede nu godt forberede sig på situationen. De havne, der kan øge deres konkurrenceevne mest har også en mulighed for at vinde markedsandele. Der skal simpelthen tænkes i rå konkurrencekraft, sagde Lars Bøgeskov.

ll@transporttidende.com
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.126