Undgå panikløsning ved rettidigt omhu
Fire på stribe: ITD og KPMG holder en landsdækkende møderække for at klæde transportbranchen på til krisetider.
Af Gwyn Nissen
Der er ingen grund til at gå i panik, men på den anden side, nytter det heller ikke at læne sig tilbage og se tiden an: Transportvirksomhederne skal reagere på afmatningen i markedet og i den forbindelse tilbyder International Transport Danmark i december fire fyraftensmøder, som skal inspirere transportbranchens ledere til at udvise ”rettidig omhu”.
- Vi har i den seneste tid mærket et stigende behov for, at de enkelte virksomhedsledere ønsker deres situation drøftet med en samtalepartner de har tillid til, siger direktør i ITD, Jens I. Petersen.
Derudover er der en række generelle problematikker og løsningsmuligheder, og det er dem, som ITD nu i et samarbejde med revisionsfirmaet KPMG tager op på fyraftensmøderne.
Jens I. Petersen understreger, at møderne både giver opskrifter på løsninger her og nu, hvis en virksomhed er på vej i uføre, ”men det er lige så vigtigt for virksomheder, der har det godt lige nu, at forebygge, så de kan imødegå kommende problemer”, siger ITD’s direktør.
Presset brancheHan peger på, at branchen har været presset i 2008 - først af store stigninger i brændstofpriserne til henover sommeren, hvorefter lavkonjunkturen satte ind. Og 2009 byder foreløbig på maut-stigninger i Tyskland, som især vil ramme eksportvognmændene.
- Dertil kommer finanskrisen, som har betydet stigende renter for erhvervslivet og strammere lånevilkår, siger Jens I. Petersen. Han peger på, at den nuværende situation stiller store krav til ledelsen i den enkelte virksomhed.
- Virksomhederne har haft travlt og har stået på hovedet for kunderne. Derfor har der mange steder ikke været tid til overs til at kigge indad, siger ITD-direktøren. Det bør ledelsen benytte lejligheden til nu, hvor det er blevet mere stille.
TrimningIfølge Petersen handler det om at tilpasse virksomhedens kapacitet i forhold til markedet, se nærmere på virksomhedens forretningsgrundlag og kunderne (hvem tjener man penge på – og hvem ikke), analysere finansieringsstrukturen og vurdere omkostningsstyringen.
- Det eneste, man ikke må gøre, er at læne sig tilbage og sige til sig selv, at det går nok over, advarer Jens I. Petersen. Det er nu, virksomheden skal trimmes, så den både kan imødegå afmatningen og siden være klar, når konjunkturerne vender igen.
Han peger på, at ITD ikke kan løse den enkelte virksomheds problemer.
- Men vi kan være der, når virksomhederne har brug for hjælp.
Fire møderDe fire fyraftensmøder, som ITD og KPMG holder, om hvad man gør, når krisen kradser, holdes 4. december i Viborg, 6. december i Vejle, 9. december i Padborg og 15. december i Rønnede.
Derudover har ITD/FDE en række nye tilbud til medlemmer. Det gælder blandt andet en aftale med et kreditoplysningsbureau om i 2009 gratis at kunne trække informationer og regnskaber, der er et oplysningshæfte om debitorstyring, tilbud om kreditforsikringer, og endelig bliver hele paletten af muligheder samlet i en brochure om når ”krisen kradser”.
gwyn.nissen@transporttidende.com