23948sdkhjf

Branchen skal af med overkapacitet

Revisor: Sælg en lastbil eller stil den hen i et hjørne. Selv om det giver et tab, er det billigere i længden.

Revisor: Sælg en lastbil eller stil den hen i et hjørne. Selv om det giver et tab, er det billigere i længden.



Af Gwyn Nissen

Mange vognmænd slås med overkapacitet, efter at de sidste år bestilte nyt materiel for at udvide vognparken. En vognpark, der er blevet for stor, efter at godsmængderne er faldet. Er det tilfældet, er der kun én ting at gøre: Sælg lastbiler med tab eller parker den – men lad være med at falde for fristelsen til at lade den køre.

Det siger statsautoriseret revisor Kaj Glochau, KPMG i Aabenraa, der har transportområdet som sit speciale. Han kommer på International Transport Danmarks fyraftensmøder i december med opskriften på, hvordan virksomhederne kan agere i krisetider.

- Indtjeningsmargen på en lastbil er så lille, at hvis virksomhedernes ikke tilpasser deres kapacitet, så sætter de penge til, siger Kaj Glochau. Har man 15 biler, men kun arbejde til 14 biler, så er der mere fornuft i at stille den sidste bil hen i et hjørne i stedet for at fordele arbejdet.

- Det er dyrt, at sælge nu og selvfølgelig vil køberne udnytte situationen til at presse priserne. Men det er endnu dyrere, at lade være – det viser vores regnestykker, siger Glochau.

Hvem er ramt af krisen?

- Det er især de vognmænd, som udelukkende kører som underleverandører for speditører eller andre vognmænd. Og så dem, der har gamblet. Det er jo som regel sådan, at den, der gambler, vinder i opgangstider, men taber i nedgangstider - mens den forsigtige vognmand ikke får den store gevinst under højkonjunkturer, men til gengæld vinder i krisetider, siger Kaj Glochau.

Kan branchen spare sig ud af krisen?

- Jeg tror, at de fleste vognmænd er gode til at spare i forvejen. Derfor er der ikke meget at hente, siger Kaj Glochau.

Er opskriften så at sælge sig ud af krisen?

- Det er svært, hvis man kun flytter en vare fra A til B – så er der reelt kun prisen at konkurrere på. Men i det tilfælde, hvor en transportvirksomhed kan tilføre kunden noget værdi i form af lager, lagerstyring, pakning eller kontakt til slutkunden, så står man i en bedre situation og kan måske udkonkurrere andre. Men det kræver som regel, at man har ekspertisen i huset i forvejen. Det er ikke bare noget, man gør, da det også kræver investeringer, vurderer Kaj Glochau.

Hvad kan virksomhederne gøre?

- Der er en række muligheder, herunder meget meget stram styring. Vi vil blandt andet komme ind på behovet for likviditetsstyring og så har vi i Danmark nu mulighed for virksomhedspant, som de andre EU-lande har haft i en årrække. Det letter adgangen til kreditter, men skulle det alligevel gå galt for virksomheden, så vanskeliggør det også en rekonstruktion, fordi der skal tilføres penge udefra fra for eksempel investorer, forklarer Kaj Glochau.

gwyn.nissen@transporttidende.com
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062