Test af bæredygtigt biodiesel
Færdselsstyrelsen har bevilget 17 mio. kroner til en test af biodiesel i danske busser og lastbiler.
Jagten på CO2-neutrale brændstoffer bliver nu til konkrete forsøg med biodiesel i Danmar med busser og lastbiler som forsøgskaniner.
- Danmark har allerede mange erfaringer med at producere biodiesel, men der er stadig et stykke vej til systemet fungerer gnidningsfrit. Vi skal lære at udnytte planterne 100 procent. Vi skal lære at bygge motorer, der kan tåle den nye olie. Og vi skal lære, hvordan biodiesel fungerer i praksis. Det er især det sidste spørgsmål dette projekt arbejder med at teste, fortæller forsøgsprojektets koordinator Niels Bahnsen fra NIRAS, der er tovholder i projektet, der gennemføres af et konsortium
Det er tankvogne fra Dansk TankTransport, lastvogne fra Forsvaret, samt busser fra City Trafik og Fjordbus, der skal deltage i forsøget.
Projektet skal konkret teste selve distributionen af biodiesel, blanding af bio- og almindelig diesel ved standeren, motorernes ydeevne og ikke mindst udstødningens indhold af partikler og CO2.
Forskellige vogne skal i en periode køre på blanding med 10%, 15%, 30% eller 100% biodiesel blandet i tanken.
Teknologisk Institut tester vognene under forskellige belastningsforhold for at måle og analysere motorernes tilstand – fx ydelsen, kørte kilometer pr. liter, udstødningens indhold af partikler og CO2 og sliddet på motoren.
I selve projektet deltager endvidere OK sammen med Biofuel Express og Oliemæglerne, som varetager salget af biodiesel, så der også kommer en erfaringsopsamling af selve distributionen af Biodiesel og Diesel rundt i landet.
Projektet, der starter i efteråret 2008, fortsætter i 1½ år