23948sdkhjf

DTL drøfter trafiksikkerhed med Bondam

Københavns Kommunes teknik- og miljøborgmester Klaus Bondam gæstede i går Dansk Transport og Logistik for at drøfte trafiksikkerhed og lastbiler.

Københavns Kommunes teknik- og miljøborgmester Klaus Bondam gæstede i går Dansk Transport og Logistik for at drøfte trafiksikkerhed og lastbiler.



Klaus Bondam, der indtil for nyligt var for et forbud mod lastvogne over 18 tons i indre by, drøftede trafiksikkerhedsspørgsmål med DTL’s adm. direktør Erik Østergaard. DTL er imod en forbudszone for lastbiler i København for lastbiler over 18 tons, da den vil betyde langt flere lastbiler med mindre lasteevne i Københavns indre by. Der kan derimod gøres mange andre tiltag for at forbedre trafiksikkerheden for Københavns borgere, samtidig med, at lastbilerne leverer varer til byens skoler, byggepladser, butikker mv. – og transporterer affaldet ud af byen igen.

- Derfor fremlagde vi en række forslag fra vores medlemsvirksomheder til teknik- og miljøborgmesteren. Man kan godt få tingene til at gå op i en højere enhed uden at slå massivt til imod det danske transporterhverv. Mødet var meget konstruktivt og præget af god dialog. Det er vigtigt, at al den viden, der er om trafiksikkerhed og leverance-behov, kombineres – og det var mødet med teknik- og miljøborgmesteren en god begyndelse på, sagde Erik Østergaard efter mødet med Klaus Bondam.

I dag onsdag 26. november behandler Teknik- og Miljøudvalget på Københavns Rådhus en indstilling fra Klaus Bondams forvaltning om at droppe den foreslåede forbudszone og i stedet gennemføre ”indsatspakker”, som indeholder følgende: trafiksikkerhedskampagner, vejvisning til Nordhavn for lastbiler på motorvejsnettet, hastighedssænkning på Nørre Vold samt udpegningen af strækninger, hvor der kan etableres et forbud for gennemkørsel af lastbiler over 18 tons af hensyn til trafiksikkerhed og tryghed, en logistikstrategi i dialog med interessenter som fx DTL, og konsekvensvurdering af alternative forslag.

I indstillingen holder forvaltningen dog fast i en skiltet løsning, så den tunge trafik fra Nordhavn med skilte ledes nord ud ad Ring 2 til Lyngbyvejen og Helsingørmotorvejen. Det står fast, at skiltningen ikke kan gennemføres til 1. december, da der først vil blive gennemført en høring af de berørte virksomheder på havnen, ligesom at det står fast, at politiet skal give sit samtykke.

- DTL er meget tilfreds med, at der lægges op til en beslutning om, at planerne om forbudszonen i Indre By droppes. Men DTL er fortsat betænkelig ved, at al lastbiltrafik fra Nordhavnen skal tvinges nord ud af byen, siger Erik Østergaard.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078