Modulvogntogsforsøg giver efterdønninger
Utilfredshed med modulvogntogsforsøget på begge sider af rattet fra dag et.
Strømmen af mediehistorier, der sætter fokus på især trafiksikkerheden – eller måske rettere forventningen om manglen på samme – omkring modulvogntogsforsøget fortsætter.
En af de mere forventelige, er lederen af Helsingør Lille Skole, der betegner skolens 200 elever som forsøgskaniner ifølge dagbladet Information. Det er trafikken på statsvejen mellem Helsingør Havn og Helsingørmotorvejen, der går lige forbi skolen, der bekymrer Gitte Baaring Hansen.
- Vi oplever ofte, at lastbilerne ikke kan nå at bremse for rødt, når de kommer ned ad bakken i høj fart, udtaler skoleleder Gitte Baaring Hansen i Information.
ModulkritikerEnhedslistens modulvogntogskritiske medlem af trafikudvalget, Per Clausen, har heller ikke tænkt sig, at lade modulvogntogsforsøget – der startede i går morges – forløbe i fred og ro.
Transportminister Lars Barfod har for nyligt, afvist Per Clausens opfordring om, at sikre at den følgegruppe, der overvåger modulvogntogsforsøget, gennemfører månedlige evalueringer af modulvogntogsforsøget, der så skulle sendes til Folketingets Trafikudvalg.
Nu har Per Clausen i stedet bedt transportministeren fremsende kommissorium (opgavebeskrivelse) for følgegruppen, samt en liste over udvalgets medlemmer, deres faglige forudsætninger, samt deres organisatoriske tilhørsforhold.
VognmandskritikDa de første modulvogntog rullede ud på motorvejsnettet i går, var det resultatet af en mangeårig kampagne fra vognmændenes brancheorganisationer. Men allerede i dag kan dagbladet Ingeniøren dømme modulvogntogsforsøget for ubrugeligt for mange vognmænd – især på Fyn og i Jylland. Det er de transportører, der ikke har adgang til terminaler i umiddelbar tilknytning til motorvejsnettet eller de statsveje, der er omfattet af forsøget, der er utilfredse.
Blandt andet Alex Andersen Ølund ved Odense.
- Vi er endnu ikke begyndt at køre med modulvogntog, for på Fyn har vi det lille problem, at der ikke er nogen steder, hvor vi må koble dem sammen, fortæller direktør Ib Andersen, ifølge Ingeniøren.
Blomstertransportøren kunne med fordel anvende modulvogntog på transporter til Køge og videre til Sverige og Finland. Alex Andersen Ølund har nu ansøgt Færdselsstyrelsen om tilladelse til at køre med modulvogntog mellem motorvejen og virksomhedens nye terminal i Odense Vest, der ligger 1,5 kilometer fra motorvejen.
På billedet ses en af Alex Andersens Ølunds blomster-anhængere, der bliver brugt til demonstration af modulvogntogskombinationer på Landtransportskolen på Avedøre Holme i 2002.