Sænk vejen under den nye bro – eller fjern broen
Krav om en brugbar løsning på problemet med den nye og alt for lave bro på omfartsvejen i Nørre Snede.
Problemet er at den bro, der blev taget i brug sidste sommer på den øst-vestgående omfartsvej ved Nørre Snede ganske enkelt er for lav til at mange sværgodstransporter kan passere under broen.
Det er specielt visse vindmølletransporter, som er nødt til stadigvæk at køre gennem Nørre Snede by.
Nu er beboerne virkelig blevet trætte af, at man ikke byggede broen i den rigtige højde. Det skortede ellers ikke på advarsler inden broen blev bygget.
Selv her på TTN skrev vi i december 2005, at den vigtige sværgodsrute mellem Midtjylland og motorvejstilkørslen i Horsens ville blive truet af en ny øst-vestgående omfartsvej, hvis ikke den nye vejforbindelse blev konstrueret så den passede til de store og ofte omfangsrige sværgodstransporter, som nødvendigvis må passere Nørre Snede.
Flere vindmølleproducenter og underleverandører ligger inde i området ved Brande, Give og Herning og den eneste anvendelige forbindelse til motorvejsnettet er rute 185 ud til Lund vest for Horsens.
Men det gik galt – for mange af de store vindmølletransporter har ofte en totalhøjde, som ligger over den pågældende bros frihøjde, med det resultat at de store blokvogne fortsat er nødt til at køre direkte ind gennem Nørre Snedes bymidte.
Ifølge Horsens Folkeblad peger Peter Kempf Pedersen (S) på at omfartsvejen enten skal sænkes eller også skal broen på Teglværksvej ændres. – Løsningen er at sænke vejen eller fjerne broen og så etablere en bro til gående og cyklister lidt højere oppe og lave en vej til Teglværksvej fra rundkørslen – lyder det.