25 års stilstand er brudt
OVERBLIK - Efter 24 år og 11 måneders stilstand på udviklingen af lastvognstogenes muligheder er der nu med starten på modulvogntogsforsøget endelig sket et gennembrud.
Danmarks Transport-Tidende var med da de to første modulvogntog fra DSV-koncernen i nat startede ud fra Vejle med læs til Hovedstadsområdet. Vi har lige lavet et lille tilbageblik i historien, hvor det der kaldes produktudvikling på lastevolumen nærmest har været et ukendt udtryk, lige indtil i dag.
I 1977 blev den største tilladte vogntogsvægt forhøjet fra 38 ton til 44 ton og det maksimale akseltryk steg fra 8 til 10 ton. Siden er der næsten intet sket.
Og dog - 1. januar 1984 blev den maksimal tilladte vogntogsvægt ganske vist hævet med 4 ton til maksimal 48 ton og siden er der sket det, at drivakseltrykket for lastvogne, der kører i international trafik med maksimalt 40 ton vogntogsvægt må køre med 11,5 ton drivakseltryk. Det har dog ikke været med til at hæve lasteevnen.
Længden er også sat en smule op. Sættevognene er blevet tilpasset det øvrige Europa med en forøgelse fra ca. 12,70 meter til 13,65 meter og hængervogntogene er vokset i længden fra 18 meter til 18,75 meter. Her skal det lige indskydes at autotransportere har fået lov til at køre med 20,75 m totallængde, når vogntoget vel at mærke er belæsset.
Danmark bagudI mellemtiden har vore nabolande ikke ligget på den lade side. Både de svenske vognmænd, de finske, de hollandske og de norske vognmandsfirmaer har inden for den samme periode fået mulighed for at øge totallængden op til 25,25 meter.
Også i Rusland, specielt i den del der grænser op til Finland, er der sket en udvikling. Her man lov til at køre med 25 meter lange vogntog, som dog ikke må være over 25,0 meter. I Sverige gik man fra ikke at have nogen fast længdebestemmelser i november 1997 over til 25,25 m.
Tilbage i 1964 var mere end 5 procent af alle svenske lastvognstog længere end 25 meter og mange endog op til 31 – 32 meter.
I 1968 låste de svenske myndigheder længden fast til 24 meter, hvor det dog var muligt stadig at opnå dispnesation til at køre med længere vogntog under visse forhold som f.eks. nedsat hastighed. I Finland var man lidt foran svenskerne og der gik man op fra 22 meter og til 25,25 m allerede i august måned 1997. I Norge, gik man over til 25,25 m vogntog den første juni i år og der er lige som i Danmark tale om et udvalgt vejnet, hvor modulvogntogene må køre.
I forvejen har tømmervogntog lov til at køre med op til 22 meters totallængde på en stor del af det norske vejnet. I både Finland og Norge blev forøgelsen af både totallængden og vogntogsvægten gennemført uden at der blev flyttet noget som helst ude på vejnettet.
På billedet ses de to første modulvogntog køre ud fra DSV i Vejle tidligt i morges.