Pirater tvinger Mærsk-tankskibe til omvej syd om Afrika
A.P. Møller – Mærsk vil fremover kun lade hurtige skibe sejle ueskorteret gennem Suez-kanalen på grund af de mange piratoverfald i Aden Bugten.
Det meddelte rederigiganten i går. Det er hensyn til såvel besætninger, skibe og last, der får A.P. Møller – Mærsk til at opdatere rederiet retningslinjer for sejlads på Aden Bugten og området ud for Østafrikas kyst.
Ændringen betyder, at de mest sårbare skibe – det vil sige langsomme skibe og skibe med et lavt fribord (afstanden mellem vandoverfalden og rælingen), der indtil videre må sejle syd om Afrika.
- Ændringerne vil primært påvirke vores tankskibe. Kun tre containerskibe vil blive berørt, og vi regner med at begrænse konsekvenserne yderligere ved at sende containerne fra disse med andre skibe, siger Søren Skou, der er partner og medlem af Executive Board i A.P. Møller – Mærsk.
Rederiet vil dog i det omfang, det er muligt at få eskorte fra et eller flere af de mange orlogsskibe, der patruljerer det piratfyldte område, stadig sende tankskibe gennem Aden Bugten og Suez-kanalen.