23948sdkhjf

S-ambitioner for 342 milliarder kroner

Trafik-investeringer skal ruste de danske veje og jernbaner til fremtiden.

Trafik-investeringer skal ruste de danske veje og jernbaner til fremtiden.



Socialdemokraternes plan har tre konkrete målsætninger: Antallet af danskere i den kollektive trafik skal fordobles, tidsspildet i bilkøer skal halveres, trafikkens udledning af CO2 skal i 2030 være halveret i forhold til 2005.

Opskriften for at nå i mål er investeringer på 200 milliarder kroner i kollektiv trafik, 96 milliarder i udbygning af veje samt fem milliarder i bedre forhold til cyklister. Desuden foreslår S, højhastighedstog mellem de største danske byer, udbygning af metro og S-tog, elektrificering af jernbanenettet, et nyt signalsystem, en ny jernbane mellem København og Ringsted over Køge samt nye sporvognssystemer i Odense, Århus og København.

Socialdemokraterne vil finansiere investeringerne ved at indføre vejafgifter for bilister, men samtidig give en markant sænkning af registreringsafgiften for nye miljøvenlige biler.

Socialdemokraternes trafikplan falder i god jord hos Dansk Erhverv:

- Det er umiddelbart positivt, at Socialdemokraterne vil afsætte så mange penge til trafikinvesteringer” siger chefkonsulent i Dansk Erhverv Jesper Kaae, der dog understreger, at det er vigtigt ikke at glemme investeringer i nye veje:

- Socialdemokraterne lægger op til, at der skal bruges to kroner på kollektiv trafik, hver gang der anvendes én krone på et stykke vej. Det er klart, at etablering af kollektiv trafik er dyr, og at det er vigtigt at gøre den attraktiv. Men det er lige så vigtigt at erkende, at der er stort behov for vejinvesteringer - ikke bare i forhold til persontrafikken, men også i forhold til godstrafikken, siger Jesper Kaae.

Dansk Erhverv mener ikke, at kørselsafgifter er vejen frem og den holdning bakkes op af direktør Michael Svane fra DI Transport.

- På en række punkter har S nogle gode tanker - specielt kan jeg godt lide den beløbsmæssige ambition. Men jeg bryder mig absolut ikke om afgiften for lastbiler, siger Svane, der hæfter sig ved, at socialdemokraterne i deres udspil fejlagtigt går ud fra at lastbiler og busser betaler registreringsafgift.

- Det skal få det til at ligne en omlægning af afgifterne, men der bliver reelt tale om en straffeaktion mod erhvervet, vurderer Svane.

Han peger på, at der reelt ikke er afgifter der kan omlægges. Afgifter på lastbilområdet handler nemlig om vægtafgift, vejbenyttelsesafgift og brændstofafgifter.

- Det er de tre kilder, der kan bidrage til en omlægning og da jeg ikke kan læse i Socialdemokraternes udspil, at vi have lavere brændstofafgifter, er der reelt ingen penge at gøre godt med. Det er en ommer, siger Michael Svane.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062