DTL: Klog beslutning af politiet
Københavns Politi har ifølge Erhvervsbladet afvist en tvangsrute for lastbiltrafik fra Københavns Havn gennem Gentofte fra 1. december.
Ruten var ellers blevet vedtaget af det rød-grønne flertal i Københavns Borgerrepræsentation på trods af blandt andet protester og modargumenter fra Dansk Transport og Logistik (DTL).
- Hvis man havde tvunget lastbilerne gennem Gentofte, havde det ifølge en uvildig trafiksikkerhedsrevision betydet 200.000 ekstra højresving årligt. Højresvingsulykker er ulykker, der næsten altid har meget alvorlige konsekvenser, og derfor er det trist, at flertallet i Borgerrepræsentationen har afvist at lytte til fakta. Men det har politiet heldigvis valgt at gøre, og det er en klog afgørelse, siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard.
Københavns Politi begrunder sin beslutning sådan over for Erhvervsbladet:
- Sagen vedrører også Gentofte Kommune og Nordsjællands Politi. Så vi kan ikke alene godkende en tvangsrute i Københavns Politi. Det fremgår helt klart af færdselslovens paragraf 92, siger vicepolitikommissær Mogens Kjærgaard Møller.
Politiet i København har i første omgang kun udskudt godkendelsen af tvangsruten gennem Gentofte.
- Vi er alene en samtykkemyndighed, men i dette tilfælde er vi ikke alene om det, men skal arbejde sammen med Nordsjællands Politi - men vi har aldrig accepteret en løsning, der gør trafikken farligere, siger vicepolitikommissæren til Erhvervsbladet.
DTL understreger, at der findes andre muligheder end tvangsruten, hvis der er vilje til det i Københavns Borgerrepræsentation:
- Vi vil snart på et møde med teknik- og miljøborgmester Klaus Bondam præsentere vores medlemmers løsningsforslag til et mere trafiksikkert København. Derudover er det oplagt, at det på kort sigt er en god ide at skabe yderligere trafiksikkerhedsmæssige forbedringer på Nørre Voldgade-ruten gennem byen. Og på langt sigt – men hvor beslutningen hurtigst muligt skal træffes af bl.a. regeringen – opfordrer vi til, at der bygges en havnetunnel fra Københavns Havn til motorvejen. Det vil redde Københavns Havn og lede den tunge transittrafik uden om byen, siger Erik Østergaard.