Ekstra i løn i farligt farvand
Danske rederier betaler ekstra løn til søfolkene for at sejle i den farlige piratfyldte Aden Bugt.
Underdirektør i Danmarks Rederiforening Jan Fritz Hansen siger, at risikotillægget gælder alle danske rederier under rederiforeningen.
- Vi har indført det såkaldte hard ship-tillæg, fordi besætningerne er i større alarmberedskab, når skibene skal igennem Aden Bugten. De skal arbejde mere, være mere opmærksomme og på vagt i de døgn, det tager at sejle gennem bugten, siger Jan Fritz Hansen til Ritzau.
Det dansk-drevne Clipper-skib Arktis Future med sin 13 mand store primært russiske besætning er på niende døgn i kløerne på somaliske sørøvere.
De somaliske pirater har efterhånden fået opbygget en hel industri med at kapre skibe og besætninger for at kræve million-beløb i løsesum.
Rederierne drøfter i den kommende uge, hvordan de kan lægge mere pres på det internationale samfund. Rederierne ønsker, at de internationale flådestyrker i det farlige farvand får større beføjelser til at beskytte handelsskibene mod piraterne.