23948sdkhjf

TV-udsendelse fik debatten til at rase

Under chaufførernes stormøde i Frederikshavn blev forhold rykket på plads.

Under chaufførernes stormøde i Frederikshavn blev forhold rykket på plads.



Men de to medlemmer af Tungvognssektionen, der deltog i mødet i Frederikshavn, kunne melde hus forbi: Det er politikerne, der skal give politiet hjemmel til at idømme udenlandske chauffører sanktioner for forseelser, der er begået uden for Danmarks grænser, påpegede de.

Men der er dog en ændring på vej, kunne vicepolitikommissær Frank Davidsen fra Rigspolitiets Færdsels- og Beredskabsafdeling dog fortælle:

- Lige nu er det ligesådan i vore nordiske nabolande som det er her til lands. Man kan ikke idømme udenlandske chauffører og vognmænd sanktioner for forseelser, der er begået i et udland. Men EU vil hjælpe bl.a. Danmark på vej. Inden 1. januar 2009 skal Danmark have tiltrådt EU's regelsæt som giver hjemmel til at straffe udlændinge for forseelser der er begået på området for køre- og hviletidsbestemmelserne i udlandet.

Den nye forordning gælder dog helt specifikt og konkret overtrædelser af regler på køre- og hviltidsbestemmelserne.

Fin gennemgang

Frank Davidsen og hans kollega Einar Hoffman gennemgik forskellige forhold omkring Tungsvognssektionens arbejde og rundede en række forskellige problematikker som berører chaufførernes daglig arbejde.

Einar Hoffman er bl.a. ekspert på tachografområdet. I forbindelse med overtrædelser af køre- og hviletid kom det frem, at man allerede i dag kan tiltale evt. medvirkende, som f.eks. speditører.

- Men det har aldrig været aktuelt at anvende muligheden. Når det bliver nævnt som en mulighed over for en vognmand, der har begået en forseelse, så klarer vedkommende altid selv sagen, lød det fra betjentene.

Et andet tvivlsspørgsmål er, hvad chaufføren gør, hvis f. eks. førerkortet bliver ukampdygtig under en længere transport. Til dette fik forsamlingen en grundig forklaring om, at såfremt chaufføren kan godtgøre, at det ikke er muligt at forevise eller anvende kortet (bortkomst, tyveri, beskadigelse, uanvendeligt) gælder, at vedkommende kan køre i højst 15 kalenderdage (og længere såfremt det er nødvendigt, at føre køretøjet tilbage til dets hjemland). Det skal selvfølgelig kunne godtgøres, for eksempel skal der ved tyveri foreligge en tyverianmeldelseskvittering eller lignende.

Politiet (foto) gjorde under deres gennemgang meget ud af at forklare, at der skal være fri sigt ud af førerhusets ruder under kørslen – så væk med alt muligt som kan dække for udsynet.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078