Opgaverne er fordelt
Biofuel Express står for leveringen, mens Oliemæglerne klarer salget.
Af Finn Bjerremand
Mens Biofuel Express A/S leverer produktet B100 biodiesel på sine anlæg, sørger det lille handelsselskab Oliemæglerne ApS med domicil i København for hele salget.
Biofuel Express A/S, der både er etableret med selskaber i Sverige og i Danmark, står foruden leveringen af biodiesel og AdBlue også for de fysiske rammer. Selskabet har investeret i en oliehavn med et større tanklager i det sydlige Sverige, og er således klar til at kunne oplagre større partier, hvis der er behov for det. Desuden er nye tankanlæg under opførsel.
Salget varetages derimod af de to garvede oliesælgere, Jens Erik Hansen og Hans ”HP” Pedersen, gennem deres fælles selskab Oliemæglerne.
- Vi kender kunderne og mange kunder kender os, siger Hans Pedersen til Trans Inform. Vi sælger i år mange mio. liter almindelig diesel til en stor kundeportefølje landet over, og mange af disse kunder kører også på det nordlige udland og har derfor behov for at kunne tanke i bl.a. Sverige og Norge.
Med en gunstig pris på B100 vil mange på sigt kunne få glæde af at tanke biodiesel, når de måske alligevel skal tanke AdBlue til gunstige priser.
EkspansionBiofuel Express har på længere sigt planer om at ekspandere i Norge, hvor der også vil være et behov for at kunne levere biodiesel, men foreløbig forventes der inden længe at blive åbnet tankanlæg i både Trelleborg, Malmø, Helsingborg, Halmstad og Göteborg - alle med en central placering i forhold til transittrafikken til Sverige.
Senere håber selskabet at åbne tankanlæg ved Jönköping, Örebro og Stockholm, så der bliver et samlet netværk af biodiesel i Sydsverige.
Lille selskab i stort projektDet relativt lille selskab Biofuel Express A/S fik held til at komme med i et af Færdselsstyrelsens fire store projekter, der opererer med en budgetramme på 60 mio. kr.
Biofuel Express A/S fik i samarbejde med det rådgivende Ingeniørfirma Niras A/S tildelt 18 mio. kr. til at udføre forsøg med vegetabilsk biodiesel i Danmark.
Projektet kører sideløbende med blandt andet et søsterprojekt i Teknologisk Institut, hvor der køres på blandinger af animalsk biodiesel. Niras er med som koordinator af projektet med vegetabilsk biodiesel.
- Vi må ikke regne med, at B100 er den endelig forkromede løsning på miljø- og forsyningsproblematikken, siger partner hos Biofuel Express A/S, Martin Sebastian Agdal.
- I stedet skal man se det som en løsning ud af mange løsninger, som bidrager til at forbedre miljøet. I fremtiden kommer vi til at se mange nye alternative brændstoffer og udfordringen er, at opnå en høj forsyningssikkerhed, forbedre miljøet og samtidig sikre, at der let kan konverteres til biobrændstof, som det netop er tilfældet med vores gennemtestede vegetabilske biodiesel, siger Martin Sebastian Agdal.
fba@transinform.com