I Danmark er der kun fokus på afgifterne
I Sverige fokuseres der i stedet på mere miljøvenlige brændstofalternativer.
Af Finn Bjerremand
Her i landet er der blandt politikerne tilsyneladende kun fokus på, at få kradset afgifter ind til staten - så betyder det mindre, at det måske er med til at øge forureningen. I Sverige kigger man i stedet på, at få så mange som muligt til at anvende alternative brændstoffer.
I Sverige er det meget normalt, at der skal køres i miljøvenlige firmabiler og medarbejderne er forpligtigede til at bestille biler, som kan anvende biobrændstof, når de skal have ny firmabil.
På den måde ”tvinger” man bilisterne til at køre på alternativt brændstof.
Svenske vognmænd kan også med økonomisk fordel anvende biodiesel i deres lastvogne, fordi biodiesel er fritaget for afgifter. Danske vognmænd, som kører i Sverige, har således indtil for nylig med stor fordel kunne tanke B100 biodiesel på deres lastvogne ved tankanlæg Sverige.
Men lige nu kan det med de lidt faldende dieselpriser ikke betale sig, fordi de danske oliepriser i øjeblikket ligger under prisen på biodiesel i Sverige.
DødsdømtPå nationalt plan er en overgang til biodiesel næsten dødsdømt på forhånd, fordi der ikke lempes på afgifterne.
Det er kun ved kørsel, som f.eks. har været udliciteret, at der kan stilles krav om, at der skal anvendes biobrændstof. Det gør sig ofte gældende for kollektiv persontrafik og kan tænkes også at ville komme indenfor området med renovationskørsel.
I København er den store busoperatør City Trafik med i Færdselsstyrelsens forsøg og i den anledning har Biofuel Express A/S stillet et stort tankanlæg op hos City Trafik i Hvidovre.
Ingen vognmand vil under normale omstændigheder se noget incitament til at gå over til ren biodiesel eller anvendelse af diesel som indeholder f.eks. 30 procents biodiesel.
Hvis der skal ske noget, må politikerne komme ud over ”afgiftskassernes sider” og i stedet begynde at tænke på miljøet som deres kolleger gør det i Sverige, vurderer samarbejdspartnerne.
fba@transinform.com