Biofuel Express åbner første tankanlæg
Afgiftsniveauet betyder, at det første åbne tankanlæg blev etableret i Sverige.
Af Finn Bjerremand
Selv om det lille olieselskab Biofuel Express A/S er et af de selskaber, der herhjemme er med i Færdselsstyrelsen store biodieselprojekt, blev det ikke i Danmark, at selskabet åbnede det første nye tankanlæg.
Det blev i stedet i det tilsyneladende langt mere miljøvenlige naboland Sverige, hvor politikerne ikke kun har fokus på afgifter og dermed indtægter til statens kasse, men også tænker og handler i miljøets tegn.
Det nye tankanlæg blev forleden åbnet i byen Østra Ljungby, hvor det ligger centralt placeret tæt på Europavej 4. Det nye tankanlæg er både udstyret med en B100 Biodiesel stander, en B100 Biodiesel High Speed stander og endelig er der også en AdBlue stander.
- Sådan bliver det ved alle vore åbne anlæg, som vi vil etablere i fremtiden siger Martin Sebastian Agdal fra Biofuel Express A/S til Trans Inform. Vi påtænker at åbne et nyt anlæg hver anden måned i Sverige.
De skal ligge strategisk rigtig placeret og når der er AdBlue tilgængelig på anlæggene, vil det være interessant for rigtig mange vognmænd og lastbilejere fra både Danmark og andre lande, vurderer selskabet.
Lille ændringMartin Sebastian Agdal siger at der en stor fleksibilitet ved at vælge RME Biodiesel 100 (B100), fordi det kræver meget få motortilpasninger. Og ikke mindst fordi lastvogne, som kan køre på dette B100 altid kan vælge at køre på almindeligt diesel.
Det betyder, at hvis vognen kører i et område, hvor produktet ikke er tilgængeligt, eller det er meget koldt (under -20 grader), kan man altid vælge, at tanke almindelig diesel i stedet for.
Biofuel Express er i øjeblikket i gang med at overtage et eksisterende tankanlæg tæt på Øresundsforbindelsen, så kunderne kan få dækket behovet for B100 og AdBlue tæt på Danmark.
Ud over det netop åbnede anlæg i Østra Ljungby ved Helsingborg har Biofuel Express allerede opsat tankanlæg hos kunder i både Sverige og Danmark.
B100B100 eller Biodiesel 100 er 100 procent biodiesel af typen RME (rapsmethylester).
Produktet er fremstillet af vegetabilske olier, som f. eks. rapsolie, der raffineres til et FAME-produkt (fedtsyre methyl ester).
Efter raffineringsprocessen opnås en meget fin og klar biodiesel som fuldt ud lever op til branchekravet EN14214, og tilmed er frostsikret ned til -20 grader.
På længere sigt vil andengenerations biodiesel, fremstillet af affaldsprodukter fra eksempelvis slagteriaffald eller biomasse, også være interessant. Lige nu kræver de dog øgede omstillingskrav på køretøjerne.
fba@transinform.com