23948sdkhjf

Tjek på de dyre dråber

Finn Bjerremand om betydningen af, at have styr på brændstofforbruget.

Finn Bjerremand om betydningen af, at have styr på brændstofforbruget.



I gennem syv år har serien De Dyre Dråber været en fast bestanddel af Trans Inform, og gennem alle de år er der sket meget på brændstof-området.

Det, jeg somme tider spørger mig selv om, er bl.a., om det overhovedet har nogen betydning for et vognmandsfirma eller en lastbilejer at have styr på den enkelte vogns brændstofforbrug? Spørgsmålet kan ikke umiddelbart besvares, men umiddelbart vil jeg mene, at dem, der interesserer sig for brændstofforbruget, også er dem, der har de bedste odds, for at klare sig på både kort og lang sigt.

Den virkelige verden

Gennem arbejdet med at prøvekøre nye lastvogne stifter jeg konstant bekendtskab med nye informationer om hvordan brændstofforbruget er på den og den vogn.

Lastvognsproducenterne skal nok altid sørge for at stille med to-akslede trækkere, der er superoptimerede og med næsten lige så optimerede trailere, når der er mulighed for at køre brændstoftests.

Når jeg i stedet besøger et vognmandsfirma, der kører med helt andre køretøjer og som måske har både tre og fire aksler samt f.eks. tilkoblede påhængsvogne eller trailere med tvillingehjul, så ser resultatet ofte noget anderledes ud.

Efter min mening er det vigtigt for vognmanden eller lastbilejeren, at kende den pågældende lastvogns forbrug. Fordi forbruget af diesel - ved en lastvogn til konventionel transport - enten er den største eller den næstestørste faktor i lastvognens økonomi.

Chaufførlønnen og brændstoffet er de to altdominerende faktorer og for langt de fleste giver chaufførlønen helt sig selv – her kender man automatisk omkostningen.

Det går nok

Brændstoffet er det straks sværere med. Jeg oplever vognmænd, som siger, at de slet ikke regner på brændstofudgiften – bare der er noget på kassekreditten, så går det nok. Der er dog blevet længere imellem, at jeg møder denne type.

Jeg har også været ude for, at ledere af store transportkoncerner med egne lastvogne, har troet, at de havde alle relevante brændstofdata for den enkelte lastbil – uden at have det. Det skyldes måske, at hver eneste chauffør har ”sit eget” tankkort i baglommen, som vedkommende tanker på uanset hvilken lastvogn der køres med.

Det er selvfølgelig godt for sikkerheden i forhold til tankkortene, men det giver ikke virksomheden informationer om brændstofforbruget.

Ukendt omkostning

Det fortæller samtidig, at den pågældende virksomhed ikke helt kender sin omkostning på området. Anderledes ser det ud i et firma, som Leif Sørensen Tanktransport i Vr. Nebel ved Egtved. Spørger man her om brændstoftal, bliver de omgående trukket ud af systemet – for det enkelte køretøj.

Og ikke nok med det – virksomheden i Vr. Nebel har både informationerne fra firmaet flådestyringssystems, fra tankrapporteringer som sker via flådestyringssystemet og tankrapporteringer fra leverandøren.

På den måde har administrationen hele tiden hånd i handske med, at der ikke ”spildt” for meget brændstof.

Kan det bruges

Argumentet for ikke at gøre det er ofte, at man ikke kan få mere for transporten hos kunderne. Men for mig er det helt klart nødvendigt at have informationerne, for at beregne, hvor meget det koster at producere en kilometer eller måske producere en arbejdstime med en lastvogn, der kører på timeløn.

Nikolai Sørensen hos Leif Sørensen Tanktransport understreger da også, at virksomheden ikke kontrollerer chaufførernes brændstofforbrug hver dag.

Men et hurtigt ugentligt tjek giver et overblik, hvis der er nogen, der falder uden for ”normalerne”. Selvfølgelig kan det bruges til at fange ”slemme” chauffører, forklarer Nikolai Sørensen, men det hjælper med at være up-to-date, når der skal laves priser til kunderne, der ofte ringer og spørger på nye destinationer.

- Det er dumt, at give en fragtpris, der ikke hænger sammen, som Nikolai S. Sørensen udtrykker det.

Få forbruget ned

Det er efter min mening også smart, at bruge de indhentede tal til at arbejde med at få forbruget ned – og der behøver ikke være noget modsætningsforhold mellem ledelsen og chaufførerne.

Mange chauffører er nemlig selv vældig interesserede i hvor meget deres egen vogn bruger. Ofte viser det sig endda, at chaufførerne har fuldstændig tjek på hvert køretøjs forbrug under mange forskellige forhold.

Derved øges også virksomhedens mulighed for at overleve - ikke bare lige nu, men også på lang sigt.

Den dag er måske heller ikke langt væk, hvor kunder i højere grad end i dag vil kræve, at vognmændene dokumenterer forbruget på den enkelte transport, for på den måde, at kunne fremstå som en miljøansvarlig virksomhed.

Forbruget er nemlig også et tal på udledningen af skadelige stoffer.

fba@transinform.com
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.066