23948sdkhjf

Modulvogntogets historie

I en tidslinje tager modulvogntogets historie sig således ud:

I en tidslinje tager modulvogntogets historie sig således ud:



1976:

Innovative danske vognmænd begynder at køre med modulvogntog på Sverige.

1986:

Mellem Travemünde og Hamburg indsættes der modulvogntog af den tyske containertransportør Combi Speed i Lübeck. Selskabet kører stadig med 20 modulvogntog mellem de to havne.

2001:

DTLs konsulent Hans Skat indtræder i en projektgruppe nedsat af det svenske transportforskningsinstitut TFK, der arbejder for at indføre modulvogntog i hele EU.

2002:

Trans Inform besøger direktør Ib Andersen hos Alex Andersen Ølund A/S i Helsingborg, hvor man allerede benyttede mange modulvogntog på danske nummerplader.

Senere samme år udsender TFK en rapport der beskriver fordele og miljøgevinster ved modulvogntog

Desuden lyder startskuddet til et projekt i Danmark. Modulvogntogene vises officielt for myndigheder og interesserede ved et seminar på Landtransportskolen i Avedøre et seminar arrangeret i fællesskab af Scania, Nordisk Vej Forening og DTL.

Trans Inform tester et modulvogntog på strækningen Malmö-Södertälje.

Men der kommer allerede skår i glæden: Da den nye motorvej ved Herning åbnes søger fragtmand Thomas Schmidt om at få lov til at sprænge snoren på den nye motorvej med et modulvogntog. Forgæves.

2003:

Den jyske vognmand Chr. Rasmussen med domicil i Horsens indsætter nye modulvogntog i trafikkerne på Sverige. Han står uforstående over for, at de ikke får lov til at køre i Danmark: I Sverige kører vi inde i byerne med vogntogene, siger han til Trans Inform.

Trafikminister Flemming Hansen vil samme år nedsætte en arbejdsgruppe der skal arbejde med idéen.

Trafikudvalget rejser desuden på studietur til Sverige. TransInform er også med. Beklageligvis faldt turen sammen med en vigtig afstemning i Folketinget, så ikke alle politikerne var med. Blandt amndre måtte Kaj Ikast, Svend Heisselberg, Margrethe Auken og trafikminister Flemming Hansen blive hjemme fra turen.

2004:

LS Intertank i Tilst anskaffer sig flere linktrailere i forhåbning om at det snart må blive tilladt at køre med modulvogntog.

På transportudstillingen Transport 2004 ved Elmia i Jönköping kunne man se et veteran modulvogntog helt tilbage fra 1959 bestående af et sættevogntog med en tilkoblet påhængsvogn.

Krone introducerer modulvogntog som et standardprodukt i form af en normal trailer, der har tilkoblet en standard kærre.

DTL og Nordisk vejforbund præsenterer desuden modulvogntoget på NVFs kongres på Bella.

Vognmand Ole Larsen, Brabrand, sætter et modulvogntog af linktypen i drift mellem Jylland og Sverige.

2005:

DTL får idéen taget op på TØFs godskonference.

På DTLs generalforsamling senere samme år lover transportministeren, at der kommer et forsøg med modulvogntog i Danmark.

Trans Inform kigger på modulvogntogskombinationer i det nordvestlige USA og Vestcanada.

2006:

Transportministeren lister fordelene ved modulvogntog op på DTL’s generalforsamling.

1. juli må de første modulvogntog kobles sammen i færgehavnene Frederikshavn og Helsingør og samtidig må de køre til og fra Cargo Center i Kastrup via Öresundsbron til Sverige

8. november tager Folketingets Trafikudvalg samt en række embedsmænd fra både Trafikministeriet og Vejdirektoratet på en ny studietur til Frode

Laursens Terminal i Åstorp ved Helsingborg for at se på idéen.

10. november holdes der TØF Havnekonference i Kolding, hvor det daværende medlem af trafikudvalget Poul Andersen (S) bl.a. sagde: Jeg troede ikke at der var så mange socialdemokrater der var positive over for lastvogne. Men jeg skal da lige love for, at jeg er blevet klogere. Jeg er blevet ringet op fra næsten alle havne om, at de også skal med på det kommende modulvogntogsnet.

2007:

28. marts op til Transport 2007 i Herning køres der endelig et rigtigt forsøg i Danmark. Der køres om formiddagen fra Helsingør med to modulvogntog fra Frode Laursen. Undervejs til Kalundborg Færgehavn holdes der middagspause i Transportcenteret i Høje Taastrup. Testkørslen, som både havde politieskorte, samt følge af masser køretøjer fra Vejdirektoratet med måleudstyr og en bus med trafikpolitikere, forløb uproblematisk.

2008:

1. januar forventes det tre-årige forsøg at gå i gang. Der er i første omgang afsat 60 millioner kroner til forsøget – men Vejdirektoratet er ikke klar.

I løbet af sommeren kommer der dog bekendtgørelse, som giver lov til at køre med fire typer af modulvogntog. Startdatoen for forsøget mangler dog stadig.

Vejdirektoratet skal først have lavet nogle tilpasninger på vejnettet og i oktober kommer der endelig en startdato.

Fra den 24. november må der køres med modulvogntog på udvalgte strækninger.

2009:

Den nuværende forsøgsordning udvides med yderligere 19 destinationer, hvortil modulvogntogene må køre.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063