23948sdkhjf

I slæbegear gennem Danmark

Jeg havde aldrig i min vildeste fantasi forestillet mig, at der skulle gå så megen tid inden vi fik modulvogntogene ud at køre, siger Michael Svane.

Jeg havde aldrig i min vildeste fantasi forestillet mig, at der skulle gå så megen tid inden vi fik modulvogntogene ud at køre, siger Michael Svane.



Af Finn Bjerremand

En af de aktører, der har været med på modulvogntogsprojektet hele vejen er branchedirektør Michael Svane fra DI Transport. I sit tidligere job som ordførende direktør for DTL har han faktisk været med helt fra starten.

- Jeg havde aldrig i min vildeste fantasi forestillet mig, at der skulle gå så megen tid inden vi fik modulvogntogene ud at køre. Da jeg sammen med fuldmægtig i DTL, Hans Skat, besluttede, at vi skulle sætte en ny dagsorden med modulvogntog i Danmark, så var det båret af en vision om, at landevejstransporten også skulle gå efter effektivisering og øget produktivitet - svarende til, at både skibe og fly blev større, forklarer Michael Svane.

- Vi fik sat en positiv dagsorden, hvor økonomi, miljø og trafiksikkerhed gik hånd i hånd. Siden gik projektet nærmest i slæbegear. Jeg skal ikke udpege skurke, men det er i hvert fald påfaldende, at forsinkelsen i Danmark har betydet, at det danske forsøg nærmest er kommet til blandt de sidste i EU.

Selv Norge er kommet videre påpeger direktøren.

- Jeg er glad for, at forsøgsordningen nu omsider kommer i gang, men det er trist, at vi selv op til det sidste har måttet kæmpe for bare at få fastsat en dato for forsøgsordningens ikrafttræden. Det er også trist, at vi har fået en ordning med en ganske lille grad af fleksibilitet. Jeg har altid troet på modulvogntogene og at forsøget ville kunne give klare gevinster til samfundet, transportbranchen og miljøet uden at trafiksikkerheden påvirkes negativt, siger Michael Svane.

Fortsat pres på politikerne

Dansk Transport og Logistik er tilfreds med, at modulvogntogsforsøget endelig kan gå i gang. - men lobbyarbejdet fortsætter.

- Modulvogntog er en del af den innovation, som transporterhvervet skal gennemføre for at ruste sig til fremtidens udfordringer, siger Erik Østergaard, direktør i DTL, der blandt andet vil arbejde for at få modulvogntoget udbredt i større dele af Europa – ikke mindst Tyskland.

- Danmark er heldigvis ikke alene om at have modulvogntog efter 24. november. Også i Holland og Norge kører forsøg med modulvogntog, og i Finland og Sverige har de kørt i årevis. Jo flere lande, der har erfaringer med fordelene ved modulvogntog, jo stærkere er vores sag. For DTL er arbejdet med at udbrede modulvogntog en meget høj prioritet i vores EU-arbejde, siger Erik Østergaard.

fba@transinform.com
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064