23948sdkhjf

Laks på effektiv Europa-tour

Både jernbane, søfragt og vejtransport var i brug ved afsendelsen af laks nummer 250 million fra Norge til det franske marked.

Både jernbane, søfragt og vejtransport var i brug ved afsendelsen af laks nummer 250 million fra Norge til det franske marked.



Af Finn Bjerremand

Norsk lakseindustri sendte forleden laks nr. 250.000.000 til det franske marked. Det kræver såvel en velfungerende logistikkæde, det rigtige materiel - og en bedre infrastruktur.

Laksen blev fanget i en af lakseindustriens laksefarme ved den norske vestkyst ud for Trondheim. Herfra blev laksen transporteret til Salmars laksefabrik på øen Frøya, hvor den under stor bevågenhed fra såvel pressens side som politikere og embedsfolk, måtte lade livet og derefter blev forarbejdet.

Efter forarbejdningen blev laksen pakket, sat på en palle sammen med mange andre laks, og blev lastet ombord i en trailer. Herfra blev traileren trukket fra fiskefabrikken til jernbaneterminalen i Trondheim, lastet ombord på en jernbanevogn og kørt til kombiterminalen i Alnabru lige uden for Oslo.

Herfra gik traileren videre med færge til Danmark, hvorfra den fortsatte med en lastvognstrækker ned gennem Europa frem til fiskemarkedet i Rungis i Paris. Efterfølgende blev fisken leveret til Atlantys Group og videre til Hotel Ritz.

Hele transporten blev afviklet inden for 48 timer, så laksen kunne nå frisk frem til de glade modtagere i Paris.

God afsætning

Lakseproduktionen er et erhvervsmæssigt eventyr for Norge, mens Frankrig er et gourmetmæssigt lakse-eventyr – og verdens største marked for norske laks.

I alt eksporterede Norge Laks for 17,5 milliarder norske kroner i 2007 - heraf blev der eksporteret 114.000 ton til Frankrig, hvilket svarer til en værdi af 2,9 mia. norske kroner.

Det norske eksportudvalg for fisk valgte at lave en stor event omkring leveringen af laks nummer 250 million til det franske marked, bl.a. for at gøre opmærksom på lakseproduktionens både centrale position i norsk erhvervsliv.

Samtidig ønskede Eksportudvalget også at sætte fokus på det moderne produktions og logistikapparat, der er i stand til at levere frisk laks, som kan konsumeres af franskmænd 48 timer efter de er blevet fanget i Norge.

Sparer hovedet

Salmar, der er et børsnoteret selskab, har sit anlæg i det centrale Norge på øen Frøya - ca. 3 timers kørsel vest for Trondheim.

Koncernen vil bl.a. på grund af de gode afsætningsmuligheder næste år opføre en ny fabrik til ca. 400 mio. norske kroner på Frøya.

I fremtiden går Salmar dog over til at sælge flere forarbejdede fileter frem for hele fisk. På årsbasis er det fantastisk mange ton (= mange lastbiler) som den store fiskekoncern kan slippe for at sende af sted, ved groft sagt at lade laksens hoved og ben blive på fabrikken.

Materiellet

Det var ikke bare laksen, som blev hurtig leveret i denne sag. Den nye køletrailer fra Schmitz Cargobull blev først bestilt af transportøren Schenker to uger før at den skulle anvendes, så det gik meget hurtigt med leveringen.

Sælger Helge Tøndel fra Schmitz Cargobull i Trondheim, arbejdede hurtigt da han havde fået ordren. Der skulle nemlig både monteres kølemaskine og sættes specielle dekorationer på traileren. Men det hele forløb planmæssigt.

Traileren af typen SKO 24/L – 13,4 FP45 Cool Multitemp er forsynet med skillevæg og dobbeltstock til 22 europaller, og er hos Knud Hansen i Padborg blevet udstyret med en Thermo King Spectrum/50 Diesel kølemaskine.

Trækkeren var en helt ny Scania R620 6x4 version, der helt efter bogen anvendte XY Energis biobrændstof.

fba@transinform.com
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062