Suveræne Volvo
Det moderne lastvognsprogram har fået yderligere et løft.
Af Finn Bjerremand
Det er helt suverænt. Volvo har lykkedes utrolig godt med den sidste opdatering af hele programmet. Ikke nok med at der blevet møbleret om i specielt FH-førerhusene med masser af nye sikkerhedstiltag, det er også lykkedes at få de nye Volvo-lastvogne til at køre endnu bedre.
Den nye mellemklasselastvogn FM med 11 liters motor er yderst vellykket. Den passer lige i smørhullet til transportopgaver, hvor der ikke må være for stor egenvægt, men hvor behovet for effekt er højere end det Volvos 9 liters motor kan præstere.
Den nye FM med både I-shift gearkasse og det nye lidt højere Globetrotter førerhus (LXL) må helt klart være dømt til at blive en succeslastvogn.
Jeg havde fornøjelsen at køre en ny FM390 på en del af testkørslen i det sydøstlige Spanien. Bilen havde tilkoblet en to-akslet citytrailer, så vognen befandt sig i sit rette element, som distributionsvogntog til både korte og lange afstande med en mulig vogntogsvægt på 38 ton.
Det nye førerhus udmærker sig ved, at chaufføren sagtens kan stå oprejst, og dermed har man et udmærket førerhus til langturstransporter, hvor chaufføren måske har brug for at overnatte flere nætter ad gangen.
Vognens motor i sammenhæng med I-shift gearkassen gør det til en behagelig oplevelse at køre, også i det bakkede spanske område omkring Alicante. På trods af, at motoren ”kun” har 390 hk må den betegnes som meget arbejdsom.
FH16 i topSom det også fremgik ved præsentationen i Göteborg i sommer, ligger Volvos FH16 helt i toppen, når det gælder udstyr og komfort. Man har holdt fokus på føreren i hele opdateringen på alle modellerne med ekstra fokus på de tunge FH og ekstra stort fokus på FH16, så kunder der anskaffer sig en FH16 også fornemmer at de her har fået leveret en svensk King of the Road.
Hele ommøbleringen i førerhuset er lavet rigtig godt, og det bærer præg af at der er talt meget med brugere af lastvognene. Der er kommet nye sæder og køjer, hvor den ene ende af underkøjen kan slås op - det er suverænt.
Gearvælgeren til I-shift og Powertronic er flyttet lidt ud fra sædet, så man ikke sidder og gnider højre ben op af boksen. Det er udmærket, men på dette punkt bør Volvo dog snart tage skridtet som visse konkurrenter og flytte gearbetjeningen op i instrumentbrættet.
Et stort skridtOgså på de lette Volvoserier, FL og FE er der sket forbedringer. Den vigtigste er, at FL-serien nu kan leveres med I-Sync gearkasse, der er en ZF-gearkasse med automatiseret gearskifte. Det er et kæmpe fremskridt, men det må indskydes, at gearkassen ikke helt når op på siden af det niveau, som vi kender fra I-Shift i FM og FH-serierne.
Jeg testkørte en Volvo FL 240 i Spanien med I-Sync gearkasse. Som to-akslet distributionsvogn er det et fremragende valg. I det bakkede område fungerede gearkassen ganske fint. Gearkassen er meget let at betjene, og der er selvfølgelig ikke nogen koblingspedal.
Chaufføren afgør suverænt hvornår vognen skal begynde at køre ved at vælge en funktion med gearvælgeren, som helt rigtigt sidder som en stilk under rattet.
Fire testvogneUnder testforløbet i Spanien prøvekørte jeg fire forskellige nye Volvoer. Første vogn var en FH16 med 540 hk motor og I-shift gearkasse, som to-akslet trækker. Med sine 540 hk og 2600 Nm i drejningsmoment klarer den alt med lethed.
Udstyret med bl.a. Hill Start, ESP, VEB+ motorbremse
ACC (radarbaseret afstandsmåler), regnsensor samt Globetrotter XL førerhus, var dette testvogntog på maks. 40 ton vogntogsvægt absolut en drøm at køre. Det er helt klart enbilsvognmandens lastvogn og det eneste, der kan peges fingre af, er at den ikke findes som en Euro5-udgave endnu. Men der arbejdes på sagen.
På vejen sørger I-shift sammen med afstandsradar og VEB+ motorbremsen for at det hele ruller som det skal. Ned ad bakken går det på visse strækninger i tomgang, når I-Roll er koblet ind - til fordel for brændstofforbruget. VEB+ motorbremsen træder til når det er nødvendigt, så det er fin fornemmelse at køre med en trækker som denne, hvor det hele føles godt afstemt.
Den anden vogn jeg kørte med var den tidligere nævnte FL 240 og den tredje vogn var FM 390 med 11 liters motoren.
Europa-trækkerDen fjerde vogn var en rigtig Europa trækker, en FH 520, som nok vil være den som den økonomiske enbilsvognmand og flinke flådebilsejere, der gerne vil være god ved chaufføren, vil vælge i dag frem for FH 16 540.
FH 520 findes nemlig i en Euro 5 udgave og vil derfor være billigere i mautbetaling i Tyskland. Motormæssigt er den udstyret med en 13 liters D13A motor, der er meget arbejdsom, og som i forhold til FH 16 540 kun ligger 100 Nm og 20 hk under. Det betyder også at den har en lidt mindre egenvægt i forhold til FH16.
Denne trækker kører også som en drøm. Førerhuset er også et Globetrotter XL, udstyret omfatter bl.a. også Hill Start, ESP, VEB+ motorbremse, regnsensor samt selvfølgelig ACC. Det er helt afstressende at køre FH 520 og dermed er det blot at koncentrere sig om den øvrige trafik. Sådan skal det være i en moderne lastvogn.
Volvo har helt klart bestået eksamen med den store opdatering, der stort set består af mange små finesser og udstyr. Men alle med alle sikkerhedstiltag må det siges at være et stort skridt frem mod et højere trafiksikkerhedsniveau.
Trådløs forbindelseOgså på hele ”underholdningsprogrammet” er der sket store forbedringer.
Ud over et super godt radioanlæg er det nu muligt, at få leveret en ny Volvo lastvogn med en trådløs Bluetooth-forbindelse til mobiltelefonen.
Hvor er det smart. Når man stiger ind i lastvognen, skal man kun lige aktivere sin telefon. Så virker den med separat mikrofon og højtaler i lastvognen. Ved opringning dæmpes radiolyden automatisk.
Det er en god løsning, fordi chaufførerne altid vil ”slå tiden ihjel” med at tale i mobiltelefon under kørslen - uanset hvor mange forbud, der bliver udstedt.
Der er en god radio/cd-afspiller i den nye Volvo og det er muligt at tilslutte MP3, USB og IPod, så alt det moderne isenkram kan benyttes.
Lyden i det bedste anlæg kommer ud af otte højttalere samt en subwoofer, så også her er der virkelig tale om fremskridt og kvalitet.
Afhængig af ordreafgivelse kan man vælge mellem tre audio-versioner, hvor Audio Power omfatter hele udstyrspakken.
Nyt lysEndelig har det indvendige lys i førerhuset fået en ny kontakt. Det er en drejekontakt med en betjeningsknap i midten. Takket være den nye lysdæmper, er det nu muligt at lave et lys indvendig i førerhuset, som altid kan tilfredsstille den enkelte chaufførs behov og ønsker om farver m.v.
Fokus på sikkerhedDriver Alert Support træder i funktion, hvis vognen kan ”fornemme” at chaufføren begynder at blive ukoncentreret. Det fornemmer vognen gennem kontrol med kørestilen. Informationerne genereres ved hjælp af et kamera, der holder øje med hvordan vognen bevæger sig på kørebanen i forhold til kantafmærkninger m.v. Chaufføren får først advarsler og bliver til sidst automatisk opfordret til at standse og holde et hvil.
Lane Changing Support hjælper under vognbaneskift og sammenfletninger med at holde øje med trafikanter i det farlige område på højre side af lastvognen. Når blinklyset tændes til højre, aktiveres en radar på højre side.
ESP-system, som både virker på 6x2 chassiser og på tilkoblede køretøjer, såsom dollyer, linktrailere og almindelige trailere som f.eks. kører bagerst i en modulvogntogskombination. Regnsensor og alkolås hører ligeledes til de nye skikerhedstiltag
fba@transinform.com