23948sdkhjf

Kombineret nedtur

Kombi Dan drives videre indtil udgangen af året, hvor aktiviteterne overtages af tyske TX Logistik.

Kombi Dan drives videre indtil udgangen af året, hvor aktiviteterne overtages af tyske TX Logistik.



Af Gwyn Nissen

Et stykke dansk transporthistorie ophører, når en af landets første operatør for den kombinerede landvej-/jernbanetrafik, Kombi Dan A/S, Padborg, lukker med årets udgang.

På en ekstraordinær generalforsamling besluttede aktionærerne, at Kombi Dan går i solvent likvidation, efter at der er truffet en principaftale med det tyske selskab TX Logistik om at videreføre hovedaktiviteterne mellem Danmark og Verona.

Da Kombi Dan ikke har særlige aktiver eller værdier i selskabet – bortset fra medarbejdernes know-how – var der ingen ide i, at indgå i en handel eller fusion. I stedet valgte Kombi Dans ejere at lukke ned, mens den kombinerede trafik er sikret ved TX’ tilstedeværelse på markedet.

Kombi Dan A/S har siden 1985 tilbudt kombinerede transporter. Selskabet blev etableret af danske speditører og vognmænd og har i dag over 60 brancherelaterede aktionærer. De får nu et helt normalt kundeforhold til TX Logistik, mens Kombi Dan A/S er gået i solvent likvidation.

Ved udgangen af seneste regnskabsår havde Kombi Dan således en egenkapital på over otte millioner kroner. Det seneste regnskabsår gav dog et underskud på knap 150.000 kr.

Ærgerligt

ITD udpeger manglende opbakning fra politikernes eller jernbanernes side som hovedårsagen til at de miljøvenlige kombinerede transporter skranter i Danmark.

- Vi forstår ikke, at man ikke vælger at bakke disse alternativer op, specielt set i lyset af at vi har så store infrastrukturelle problemer. Vi mener, det ville være oplagt, at Danmark var mere fremme i skoene i kampen om at holde fast i disse alternative transportformer, udtaler formand for ITD, direktør Mogens Therkelsen, Padborg.

- Vi synes, det er ærgerligt, at Danmark sættes helt ud af spillet nu, hvor Kombi Dan lukker ved årets udgang. Selvom selskabet lever videre på tyske hænder ved TX Logistik, mener vi, at vi mister indflydelse på et meget vigtigt alternativ.

gwyn.nissen@transinform.com
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109