23948sdkhjf

Tung trafikzone genoplivet fra gulvet

Politiet kan ikke nå, at godkende Borgerrepræsentationens transitforbud for tunge lastvogne inden 1. december.

Politiet kan ikke nå, at godkende Borgerrepræsentationens transitforbud for tunge lastvogne inden 1. december.



Af Lars Lassen

Borgerrepræsentationen i Københavns Kommune hjalp en zombie op fra graven, da et flertal overraskende vedtog at forbyde transittrafik med tunge lastbiler fra Nordhavnen i slutningen af oktober.

Miljø- og Teknikborgmester Klaus Bondam havde få uger inden stedt den tunge trafikzone i indre by til hvile efter en uvildig rapport havde vist, at et forbud mod lastvogne over 18 ikke vil gavne trafiksikkerheden – snarere tvært imod.

Men den radikale respekt for sagkundskaben – der ganske vist fik opbakning i kommunens miljø- og teknikudvalg – vakte skuffelse på Københavns Rådhus. Ikke kun hos overborgmester Ritt Bjerregaard, der havde fået ideen om den tunge trafikzone, men også på venstre siden af Borgerrepræsentationen.

Oprør fra gulvet

Ifølge Trans Informs kilder udnyttede Enhedslisten skuffelsen til et oprør fra gulvet af Borgerrepræsentationen.

Man pillede simpelthen den del af det oprindelige forslag om en tung trafikzone, der handlede om at forbyde transit af tunge lastvogne mellem Nordhavnen over Nørre Voldgade og Nørreport til motorvejsnettet, ud og gjorde det til et selvstændigt transitforbud, der skal træde i kraft allerede 1. december i år. Enhedslistens forslag fik opbakning af et rødt flertal med SF og Socialdemokratiet.

Transitforbuddet vil dagligt tvinge omkring 300 lastvogne ud på en omvej nord og vest om København. Målet er at skille den tunge og den bløde trafik ad i størst mulig omfang – især for at forhindre de tragiske højresvingsulykker, hvor højresvingende lastvogne rammer ligeud-kørende cyklister.

Umuligt at nå

Det røde snigløb på Teknik- og miljøudvalget og den uvildige trafiksikkerhedsrevision bærer præg af hastværk og mangel på omtanke, lyder kritikken fra flere sider – blandt andet fra transportbranchen, oppositionen og nabokommunen Gentofte.

Alene den meget korte frist fra vedtagelse til at transitforbuddet skal træde i kraft volder problemer. Dels fordi den korte frist er i strid med god forvaltningsskik. Men også fordi det er svært, at nå at fuldføre de praktiske tiltag – som eksempelvis opsætningen af den skiltning, der skal lede den tunge trafik til og fra Nordhavnen ud på Lyngbymotorvejen.

En rute, der går gennem Gentofte Kommune, hvor man syntes, at man allerede bærer sin rigelige andel af transittrafikken til og fra Nordhavnen.

Københavns Kommune har som lokal vejbestyrelse lovhjemmel til at opstille særlige krav til trafikken – hvad enten det drejer sig op parkeringsforbud eller et transitforbud for tunge lastvogne. Men det kræver, at politiet godkender de lokale særregler.

Politiet bremser

Men den korte tidsfrist skal ifølge Trans Informs kilder være alt for kort til at Københavns Politi kan nå at sagsbehandle sagen.

Og til Lastbilmagasinet siger politikommissær Lars-Christian Borg, Københavns Færdsels- og Trafikafdeling,at ”politikerne kommer ikke uden om, at planen, ifølge loven, først skal i høring hos færdselspolitiet, og at vi ud fra en sikkerhedsmæssig vurdering skal give vores samtykke, som det hedder, ellers kan forbuddet ikke indføres. Og ifølge vores vurdering vil indførelsen af forbuddet i sin nuværende form medføre væsentlig, øget risiko i trafikken, så derfor vil og må vi ikke give vores samtykke.”

Kvæler havnen

I Dansk Transport & Logistik vækker transitforbuddet irritation og vrede, selv om organisationen tvivler på, at det bliver til virkelighed.

- Forslaget vil kaste alle 300 lastbiler dagligt i armene på Gentofte Kommune, for det er den eneste vej, lastbilerne kan køre fra havnen til motorvejen for at bringe varerne fra containerhavnen videre til bestemmelsesstedet. Gentoftes borgmester Hans Toft har jo tidligere skarpt afvist, at Københavns politikere eksporterer 300 lastbiler gennem Gentofte, og derfor vil Gentofte formentlig også indføre et forbud. Det vil i så fald blive en de facto-lukning af havnen i København, siger Erik Østergaard, adm. direktør i Dansk Transport og Logistik (DTL).

DTL har efter flere ugers pres endelig fået den aktindsigt – som de og alle andre borgere, har retskrav på - i den uvildige trafiksikkerhedsrevison af den tunge trafikzone.

Revisionsrapporten giver i store træk kritikerne af det oprindelige forslag om en tung trafikzone ret. Blandt andet fordi et forbud mod lastvogne over 18 tons blot vil øge antallet af lastvogne og dermed risikoen for trafikulykker.

Erik Østergaard oplyser til Trans Inform, at trafikrevisionen faktisk anbefaler, at den transittrafik med lastvogne – som Borgerrepræsentationen nu har forbudt - får lov til at forsætte. Der skal bare indføres et forbud mod at lastvognene drejer fra på strækningen mellem udkørslen fra Sundkrogsgade og Kalvebod Brygge.

ll@transinform.com
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062