23948sdkhjf

Speditører skal blande sig i debatten

Den danske speditions- og transportbranche skal engagere sig i klima- og miljødebatten, mener Martin Aabak.

Den danske speditions- og transportbranche skal engagere sig i klima- og miljødebatten, mener Martin Aabak.



Af Gwyn Nissen

Direktøren for Danske Speditører, Martin Aabak, frygter, at danske politikere i klima- og miljøspørgsmål går i panik og vælger løsninger, der ensidigt rammer transportsektoren. Derfor opfordrede han på Danske Speditørers repræsentantskabsmøde i Esbjerg medlemmerne til at blande sig i debatten.

- I øvrigt er der for os i transportbranchen heller ingen mulighed for at melde sig ud af debatten – andre med måske mindre forstand på sagerne skal nok sørge for, at vi er i fokus, men det er måske med ensidig fokus på transportens negative sider, sagde Martin Aabak.

Udledninger, trængsel og ulykker kædes sammen med lastbiltransporten, og derfor er det ifølge Aabak vigtigt, at branchen gør mere for at oplyse Hr. Hansen om transportens rolle, når han nyder sine brasilianske kaffebønder sammen med dagens avis, friske tomater fra Spanien og lidt fransk skinke.

Han betegnede transport som en nødvendighed for mennesker og for virksomheder, hvis konkurrencekraft er afhængig af et effektivt logistik- og distributionssystem.

- Vi skal forholde os til den negative kritik, siger Martin Aabak, men vores forpligtelse i debatten er at bruge saglighed, indsigt og holde fokus på det, der er vigtigt. Også selv om andre ikke kan se det.

Roadpricing

Direktøren peger på, at Danske Speditører ikke er afvisende for at snakke om roadpricing - men det skal være intelligente vejafgifter, der har en adfærdsregulerende effekt.

- Hvis vi kan få Hr. Hansen over i den kollektive trafik og dermed skabe mere plads på vejene, så vi kan udnytte vores transportmateriel mere effektivt, ja, så kan det give god mening, at slippe for lastbiler i tomgang til skade for miljøet og effektiviteten. En afgift på erhvervstransport vil derimod ikke ændre nogen adfærd, idet godset jo skal frem under alle omstændigheder. Her vil en afgift blot være en skatteskrue, da vi jo ikke kan sende godset med bussen eller den ikke eksisterende godsjernbane, siger Aabak.

Speditørerne kan dog også bidrage til et bedre miljø og øget effektivitet. Martin Aabak peger på, at speditørernes viden kan være med til at ændre transport fra et simpelt produkt til en effektiv forsyningskæde.

- Og selvfølgelig kan speditøren producere så grønt som muligt – men hvis kunden ikke vil betale for grøn transport, kan speditøren ikke levere varen, siger Martin Aabak, der tror, at forpligtelsen i første omgang handler om at give kunderne alternativer og påpege miljøbelastningen ved de trufne valg.

Fælles opgave

Der er stadig mange dårlige historier om transportbranchen i medierne, men der er alligevel kommet en anden fokus på branchen, så debatten både bliver mere nuanceret og tages op som en samfundsproblemstilling.

Det vurderer kontorchef Tine Lund Jensen fra transportministeriet.

På Danske Speditørers repræsentantskabsmøde betegnede hun det som en fælles opgave, at formidle budskabet om, hvad transportbranchen leverer.

- Vi skal også vise de gode historier og sikre godset en stemme, så det ikke kun pendlernes holdning, der kommer til udtryk, påpegede hun.

En tredjedel af Danmarks CO2-udledning kommer fra transportsektoren med privatbilismen som den største synder med 58 procent, mens varebiler står for 18 og lastbiler for 17 procent af udslippet.

En forbedret infrastruktur, bedre kollektiv trafik og flere i bilen kan være med til at sænke udledningen, og også transportbranchen kan gøre sit til, påpeger Tine Lund Jensen: Bedre udnyttelse af lastbilernes kapacitet, vedligeholdelse af motoren, økonomisk kørsel og dæktryk er nogle af mulighederne.

gwyn.nissen@transinform.com
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078