TMC flytter tanktrafikken
Det er opad bakke med hensyn til at flytte trafik fra landevejen, men for tankcontainerspecialisten TMC A/S i Esbjerg er det lykkedes, at bruge alternativer som jernbane og skibstrafik.
Af Gwyn Nissen
Det er ikke mindst dieselprisens himmelflugt, der har været med til at flytte tanktrafikken. Især når transporten går over lange strækninger.
- Vi benytter havne og kombiterminaler så tæt på læsnings- og leveringssted, så kørsel med lastbil begrænses til et minimum, så både miljøet og kundernes pengepung skånes, siger speditør Peder Bækby Pedersen fra TMC, der siden 1980 har været specialiseret indenfor transport af flydende produkter i tankcontainere.
Igennem hele 2008 har IAT-virksomheden oven i købet oplevet en stigende efterspørgsel efter intermodale transporter af flydende produkter. På den baggrund har virksomheden tidligere på året ansat yderligere en speditør.
FordeleTransport af flydende produkter i tankcontainer er ofte en fordel, men TMC har gennem moderselskabet IAT også mulighed for at tilbyde løsninger med tankbil, når det er påkrævet.
- Med en tankcontainer har man stor fleksibilitet hvad leveringstidspunktet angår. Man har således mulighed for eksempelvis at udskyde levering af produktet såfremt man pludseligt har mangel på lagerplads grundet en ændret produktionsplan, forklarer Peder Bækby Pedersen.
Flydende produkter som kemikalier mm. handles globalt og det betyder, at TMC gennem årene har opbygget en international ekspertise, der også indebærer, at Esbjerg-virksomheden har transporter, der aldrig kommer i nærheden af Danmark.
TMC har således et veludbygget net af professionelle agenter over hele verden.
gwyn.nissen@transporttidende.com