23948sdkhjf

Købet af fars kran lagde grundstenen til TKS

God start: Efter fem år har TKS fået sit navn slået fast i det sydvestjyske område.

God start: Efter fem år har TKS fået sit navn slået fast i det sydvestjyske område.



Af Finn Bjerremand

Det er kun lidt over fem år siden, at vognmand Tonny Sørensen etablerede sin egen vognmandsforretning i Esbjerg ved at købe en kranvogn fra sin fars forretning. I den tid er det lykkedes, at slå virksomhedens navn fast i folks bevidsthed.

TKS har netop fået leveret en ny fireakslet krantrækker med en mellemstor kran og en ny specialtrailer.

For to år siden blev der også anskaffet et nyt træk med en mellemstor kran og Tonnys Kran Service, som TKS står for, er nu oppe på i alt fire vogne med kran og tilhørende påhængsmateriel.

Vognmanden er optimistisk og har en tro på fremtiden – ikke mindst fordi han hele tiden har et øje til markedet. Og så har de seneste fem års positive erhvervsklima også bidraget til succesen.

- Jeg vurderer nøje, hvad jeg skal bruge af materiel og hvordan det skal være konstrueret, inden jeg investerer i nyt. Det skal virke, når man kommer ud til kunderne, siger Tonny Sørensen, der tidligere på året rundede de 40 år.

Den sydvestjyske vognmand regner selv på opgaverne og har god kontakt med kunderne, så kundekredsen og mængden af opgaver er kun blevet større, ligesom de enkelte opgaver også vokser.

Tonny Sørensen regner også med, at der om to år igen vil stå en ny kranvogn på pladsen, hvis udviklingen ellers fortsætter stille og roligt.

Han lægger ikke skul på, at virksomhedens succes også skal tilskrives meget dygtige chauffører og kranførere, som præcis ved hvad opgaverne går ud på.

- Kranføreren sælger opgaverne, siger Tonny Sørensen, det er dem kunderne møder ude på stedet og det er dem der afgør, om kunden vil gøre brug af firmaet igen, når der skal udføres en løfteopgave eller måske en kombineret transport- og løfteopgave.

Nødvendigt netværk

Vognmand Tonny Sørensen har også set fidusen med at have et godt netværk.

- Jeg har en vognmand i den østlige side af Jylland, som jeg arbejder sammen med. Har hans firma, gods som skal hjem til Esbjerg-området, når mine vogne er derovre, så hjælper jeg ham og omvendt, forklarer Tonny Sørensen. Har han f.eks. vogne som mangler gods fra Esbjerg-området, kan jeg måske hjælpe ham.

Kollegaen har også kranvogne og derfor kan de fint supplere hinanden. Når de bor så lange fra hinanden har de aldrig problemet med at de måske kommer lidt for tæt på hinandens kunder.

Trofast

Man skal være trofast i både kunde og leverandørforhold. Det er en målsætning som Tonny Sørensen arbejder ud fra.

Det gælder f.eks. for kraner, hvor den nye kran, en Palfinger PK 85.000, er leveret og bygget op hos Give Kranservice i Brande.

Det nye chassis som Palfinger kranen er dog monteret på en fireakslet Volvo af typen FH500 – efter et skifte fra Scania.

Volvo med EGR

Volvoen er lidt udover det sædvanlige. Den er nemlig udstyret med den største tilgængelige EGR-motor som findes på markedet i dag - og er i øvrigt en af de ganske få motorer som Volvo tilbyder med EGR. Tonny Sørensen har valgt EGR-motoren ud fra betragtningen om, at han dermed slipper for at påfylde AdBlue og det forhold, at vognen ofte skal stå i længere perioder under kranarbejde.

Den nye kranvogn er opbygget med bl.a. et frontstøtteben og med en flot opbygning, hvor der både er et aftageligt lad og en sættevognsskammel.

Til kranvognen er der også anskaffet en ny Renders specialtrailer med en tvangsstyret bagaksel. Den nye vogn er leveret af Skifter Lastbil A/S i Esbjerg, hvor salgschef Henrik Jensen har stået for salget, mens den nye trailer er leveret af Brdr. Platz A/S i Haderslev.

fba@transporttidende.com
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.065