23948sdkhjf

Balancegang på Nordsøen

Blandet gods: DFDS Tor Line oplever kun små forskydninger i godsstrømmene på Nordsøen.

Blandet gods: DFDS Tor Line oplever kun små forskydninger i godsstrømmene på Nordsøen.



Af Lars Lassen

Mens DFDS Tor Line kunne rapportere om faldende godsomsætning på trafikkerne i Østersøen efter andet kvartal i år, så holdt ruterne over Nordsøen omtrent niveau på volumen.

- Dette justerede billede af godsvolumen har ikke ændret sig væsentligt siden da.

Længere kan direktør Peder Geller Pedersen, der har ansvaret for DFDS Ro/Ro-ruter og terminal services, ikke gå i beskrivelsen af markedsudviklingen her kort før rederiet offentliggør perioderesultat for tredje kvartal.

- Det er stadig især fødevareeksporten fra Danmark til Storbritannien der fylder på ruterne ud fra Esbjerg. Ud over slagteri- og mejerivarer, så er det møbler, beklædning og forbrugsgoder, der bliver fragtet til UK. Der er stadig en stor ubalance i varestrømmene og vi sejler rigtigt mange tomme trailere retur til Danmark. Vi har set en lille forbedring på grund af den lave pundkurs, men det kommer nok aldrig til ændre sig væsentligt, fortæller Peder Gellert Pedersen.

- Vi har ingen planer om ændringer på ruterne ud fra Esbjerg. Vi fortsætter med at sejle med de to italienske skibe på fragtruten mellem Esbjerg og Immingham og vi beholder Dana Sirena på ruten mellem Esbjerg og Harwich.

Svensk balance

Mens ubalancen mellem Danmark og Storbritanninen består, så har DFDS Tor Line rute fra Gøteborg i Sverige til Immingham oplevet langt bedre balance i trafikkerne i den seneste tid.

- Der har i hvert fald siden 70’erne været en stor ubalance mellem Storbritannien og Sverige. Men den lave pundkurs har betydet, at den britiske stålindustri er blevet mere konkurrencedygtig. Derfor går der nu meget mere stål – især bygningsstål – til Sverige, fortæller Peder Gellert Pedersen.

Papir fylder bogstaveligt talt meget på ruten Gøteborg-Immingham, der besejles med tre Ro/Ro skibe.

- Mens stål i sagens natur er forholdsvis konjunkturfølsomt, fordi det er en vare, der bruges i byggeriet eller bilindustrien, så er papirforbruget mere konstant. Men en lav dollarkurs gør det attraktivt for briterne at købe deres papir i Nordamerika. Samtidig er kursen på svenske kroner lav og det gavner volumenerne på ruten, fortæller Peder Gellert Pedersen.

30 meter

De tre Ro/Ro-skibe på Gøteborg-Immingham ruten bliver næste år forlænget med hver 30 meter. En ’tilbygning’ der vil udvide kapaciteten med 25 procent.

- Det er nærliggende, at se udvidelsen som uheldigt timet, når markedet er under pres. Men jeg er sikker på, at det er den rigtige beslutning. Vi kan flytte en betydelig større volumen til en variabel omkostning, der ikke er relativt større end den vi har i dag. Der er kun marginalt højere omkostninger til olie og havneanløb. Dermed får vi flere og billigere lanemeter, hvilket svarer til et reelt omkostningsfald. Vi får altså et værktøj, der er helt anderledes konkurrencedygtigt og vi bliver bedre rustet til at stå imod et eventuelt pres på fragtraterne, siger Peder Gellert Pedersen.

UK-Kontinentet

DFDS fortsætter den fornyelse af flåden, der blev iværksat i 2002.

I juni i år blev der indsat et ny Ro/Ro-skib på Elbebridge-ruten mellem Cuxhaven og Immingham. Skibet, der er et søsterskib til Tor Corona, som sejler på ruten mellem Fredericia og Klaipeda, erstatter et 30 år gammelt skib, som DFDS til gengæld har chartret ud.

Næste år i februar indsætter to nye kinesisk byggede Ro/Ro-skibe på ShortBridge-ruten mellem Rotterdam og Immingham. Skibene er købt fra Finnlines.

- Trafikken mellem Storbritannien og Kontinentet er præget af meget store volumener. Vi kan så at sige få alt det gods vi kan sejle med. Men der er mange om buddet og kunsten er at få den rigtige pris. Vi forsøger at finde et fornuftigt mix ved at indgå lange kontrakter, som aftalen med BMW, hvor vi sejler alle deres nye biler til det britiske marked. Vi har tilsvarende aftaler inden for papir og stål. Der er den ulempe ved den slags aftaler, at de typisk er one-way. Men det giver et fundament, som så kan kombineres med andre fragter, fortæller Peder Gellert Pedersen.

Ro/Ro genvinder terræn

Containerens succesrige fremmarch er for længst nået til Short Sea-sektoren og dermed også DFDS’ Ro/Ro-skibe. Men fremmarchen har måske nået grænsen.

- Vi har i mange år oplevet en tendens, hvor man sendte stadigt mere gods med containere. Men vi ser nu en tendens, hvor traditionelle Ro/Ro-moduler som trailere genvinder noget af det tabte terræn. Containeren er forholdsvis dyr at håndtere og så er den ikke særligt velegnet til transport af varer, der skal leveres med korte frister, siger Peder Gellert Pedersen. Han påpeger, at containeren er forholdsvis tidskrævende og at der skal bruges særligt løfteudstyr.

- Derfor har jeg også svært ved at se fidusen i de Con/Ro skibe, der bliver bygget. Det tager simpelthen for lang tid at laste og losse den type skibe, sammenlignet med Ro/Ro-skibe, der blandt andet har en stor styrke på grund af den forholdsvis korte laste- og lossetid i havn, siger Peder Gellert Pedersen.

ll@transporttidende.com
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062