Udsigt til succes
Vidt omkring: Blue Water har udviklet sig sammen med sine kunder. Det har ført til mange aktiviteter og til mange fjerne lande.
Af Gwyn Nissen
Et tankskib til Azerbaijan, kartofler til Afrika, tonstunge maskiner til offshoreindustrien, vindmøller til Horns Rev, Dolly Partons Europa-turné eller en almindelig transport over landegrænsen. Blue Water har gennem årene prøvet lidt af hvert – det meste med succes.
- Ja, og nogle skæverter ind i mellem, siger direktør Kurt Skov med sit umiskendelig smil og en håndbevægelse, der viser, at livet går videre og den næste spændende opgave venter lige om hjørnet.
At Blue Water har gjort det godt, vidner virksomhedens hjemsted på Esbjerg Trafikhavn, om. Den er om nogen i blå hænder med de gamle kartoffel-pakhuse, moderne terminaler, anløbskaj for offshore- og vindmølletransporter og et helt nyt hovedkvarter, der blev bygget for fire år siden – og allerede er for lille.
80 Blue Water-medarbejdere rykkede ind i bygningen – i dag sidder der dobbelt så mange i huset, der summer af liv og en ånd, der gør, at ingen opgave synes umulig at løse.
Krise gør stærkDer er ikke gå lang tide siden Kurt Skov i 1972 etablerede Blue Water Shipping i Esbjerg Lufthavn. Men allerede året før flyttede firmaet med fire ansatte ind på hjørneejendommen på Cort Adlersgade på Trafikhavnen. Kurt Skov kan kigge ned på den undseelige bygning fra sit kontor – jo, her blev både puklet og lavet masser af sjov og ballade. En enkelt krise har der været undervejs – et underskud i 1999.
- Men jeg var egentlig ikke bange. Vi dykkede helt ned i materien på virksomheden, fik kigget tingene efter i sømmene og vendte det hele på bare otte måneder, husker Kurt Skov.
Den slags gør stærk og i dag hviler forretningen på biltrafikker til UK/Irland, Skandinavien og det sydlige udland, sø- og luftfragt worldwide og desuden nogle vigtige nicheaktiviteter i forbindelse transport og service relateret til olie og energi, fødevarer, Nordatlanten, krydstogtsbranchen samt ikke mindst aktiviteterne på Esbjerg Havn.
Følg med kunderne- Vi har forstået at udvikle os med kunderne, lyder den enkle formel på succes.
Over fjerkræ, kød, smør, ost og feta til Mellemøsten til offshore- og vindmølleindustrien, der i dag har kronede dage i og uden for Esbjerg. Således er vindmøllegiganter som Siemens og Vestas blandt kunderne hos Blue Water.
- Og så er vi fulgt med mange kunder, siger Kurt Skov om, hvordan de mange – ofte eksotiske – udlandsafdelinger er opstået gennem årene.
For eksempel fulgte Blue Water med en dansk fødevaretrader til Brasilien, udviklede ekspertisen og fandt selv nye brasilianske kunder, så Blue Water i dag sender 250.000 tons kød og fjerkræ ud af Brasilien. Samme fremgangsmåde har Esbjerg-virksomheden brugt i mange andre lande.
Netop Blue Waters bredde og spredning i aktiviteter gør, at virksomheden ikke er så sårbar i nedgangstider.
- Transport går ikke af mode, og mange af vores kunder skal stadig have transporteret for eksempel fødevarer, vindmøller mm. Så vi går bestemt ikke i panik, siger Kurt Skov, der tværtimod har lanceret en strategi, hvor Blue Water vokser i Norden især på grund af den meget store biltrafik.
Virksomheden er allerede repræsenteret i Sverige og Finland og har senest overtaget en norsk speditionsvirksomhed.
På lokale hænderKurt Skov har rundet de 61 år, men er på ingen måde ved at trappe ned. I takt med at forretningen vokser og opgaverne bliver flere og mere komplicerede – ofte i udlandet – bruger han faktisk mere tid på arbejde.
Alligevel har han blikket rettet frem i tiden. Hans hjerte brænder nemlig for Blue Water og han har fremtidssikret virksomheden på danske hænder med hovedkontor i Esbjerg, hvor det hele begyndte.
- Mit livsværk har aldrig været til salg. Jeg vil gerne bevare Blue Water som et dansk firma og for medarbejderne, forklarer Kurt Skov.
Han ejer stadig 25 procent af aktierne, mens 75 procent er lagt i en selvstændig, erhvervsdrevet fond, hvor han selv har sæde sammen med sin hustru og datter – der begge arbejder i Blue Water. Derudover er der fire eksterne medlemmer af fondens bestyrelse.
- Det er vigtigt for mig, at vi bevarer vores rødder, identitet og navn, siger Kurt Skov.
Blue WaterBlue Water omsætter for over tre milliarder kroner årligt og har 48 kontorer i 26 lande.
I Vesteuropa: Danmark, Norge, Sverige, Finland, Færøerne, Island, Grønland, UK, Irland, Tyskland, Holland, Frankrig, Italien og Spanien
I Østeuropa: Litauen, Polen, Rusland, Georgien, Azerbaijan og Kazakhstan
Øvrige verden: Emiraterne (Dubai, Abu Dhabi, Qatar), Singapore, Kina, USA og Brasilien
Blue Water har 900 medarbejdere – heraf 500 i virksomhedens 11 danske kontorer – og disponerer omkring 850 køretøjer, der køres af selvstændige vognmænd med Blue Water-trailere.
Smyril på ny kursSmyril Lines passager- og fragtskib, Norröna, vil fra næste år anløbe Esbjerg Havn ni måneder af året, mens skibet i sommersæsonen anløber Hanstholm Havn på vej til Færøerne og Island.
Ændringen i sejlplanen sker som et led i en rekonstruktion, idet det er svært, at sikre en forretning af det 700 millioner kroner dyre skib, når turistsæsonen er så kort.
Anløb af Norge og Skotland er ligeledes droppet og rederiet vil i stedet koncentrere sig om sine kerneområder Island, Færøerne og Danmark.
Fragtselskabet Smyril Blue Water fungerer som agent i Esbjerg og Hanstholm. Selskabet blev etableret af Blue Water og Smyril Line i 2005. Siden har Blue Water købt Smyrils andel ud af fragtselskabet og råder i dag over 150 trailere i trafikken mellem Danmark, Færøerne og Island.
- Færøerne har altid været et vigtigt forretningsområde for Blue Water, oplyser administrerende direktør Kurt Skov.
Blue Water har således investeret 20 millioner danske kroner i fragtselskabet Smyril Blue Water og tilsvarende beløb i rederiet Smyril Line, hvor Blue Water er aktionær og Kurt Skov sidder i bestyrelsen.
Smyril Line har i forbindelse med rekonstruktionen fået tilført i alt 66 millioner danske kroner - hovedsagligt fra det færøske landsstyre samt den offentlige udviklingsfond Framtak.
Vækst på havnenBlue Water byggede for fire år siden nyt hovedkvarter ud til Trafikhavnen. To pavilloner ved indgangen viser i al tydelighed, at der allerede er blevet trangt i nybyggeriet.
- Vi har planer om at udvide og det bliver sandsynligvis i løbet af næste år, siger direktør Kurt Skov.
Også på Esbjerg Havn breder Blue Water sig og det giver pladsproblemer på kajen. Endnu foregår mange vindmølle- og offshore-aktiviteter således i Trafikhavnen, men en stor del af de tunge aktiviteter er flyttet til Sydhavnen, som Esbjerg Havn er ved at videreudvikle. Her har Blue Water allerede store lejemål til ro-ro færge-aktiviteter, projektgods og vindmøller.
gwyn.nissen@transporttidende.com