Knudepunkt med potentiale
Transport: Esbjerg har succes med at flytte gods fra vejen til vandet. Men der er yderligere potentiale.
Af Gwyn Nissen
Esbjerg Transportcenter har gennemgået en utrolig udvikling i de senere år – dels på grund af stigende godsmængder, men ikke mindst på grund af de mange nye aktiviteter omkring Esbjerg Havn.
Offshore-industrien har i en lang årrække sat sit præg på Esbjerg, som de seneste syv år også har fået del i vindmølleeventyret.
- Jeg tror ikke, at der for fem år siden var nogen, der havde turdet gætte på det nuværende aktivitetsniveau i Esbjerg og omkring havnen, siger direktør for Esbjerg Erhvervsudvikling, Tom L. Nielsen.
Han betegner Esbjerg som et naturligt udgangspunkt for de øgede aktiviteter i vindmølleindustrien.
- Producenterne kan se en fordel i, at lade vindmøllerne blive sejlet, frem for at sende alle møller med lastbiler og her har Esbjerg en klar geografisk fordel, siger erhvervsdirektøren.
OmdrejningspunktHan kan med tilfredshed notere, at vindmølleproducenten Siemens har bebudet, at koncernen i løbet af de kommende år etablerer en helt ny fabrik med omkring 1000 arbejdspladser i Esbjerg. Ikke mindst takket være udskibningshavnen.
- Esbjerg Havn er omdrejningspunktet, men vi har også store spillere på landevejstransporten og endelig har vi Billund Lufthavn, som vi betragter som vores i forbindelse med luftfragt, siger Tom L. Nielsen.
Endelig peger han på det stigende antal færgerederier, der besejler Esbjerg.
gwyn.nissen@transporttidende.com