Forsker: Maut-regning kan sendes videre
Aktuelt: Synlige omkostninger kan viderefaktureres til kunderne, siger seniorforsker Ole Kveiborg.
Af Gwyn Nissen
Transportbranchen har en reel mulighed for at sende regningen for vejafgifter videre til kunderne. Det vurderer seniorforsker ved Institut for Transport ved Danmarks Tekniske Universitet (DTU), Ole Kveiborg.
Hans holdning er blevet aktuel, fordi de tyske politikere netop har besluttet, at forhøje mauten fra årsskiftet.
- Det er min antagelse, at synlige omkostninger kan viderefaktureres - jeg tror, at det holder stik, sagde Ole Kveiborg på Danske Speditørers repræsentantskabsmøde.
Der lød ingen protester fra speditørerne, der også fik følgende retoriske spørgsmål fra Kveiborg:
- Har i nemt ved at viderefakturere tomkørsel, omveje, ventetid, trængsel eller den teknologiske udvikling?
- Nej, men har i derimod direkte observerbare omkostninger, så kan i sende dem videre til kunden. Og det er vigtigt, i sender dem videre, så det rent faktisk er transportkøberne, der skal tænker over, hvad der er vigtigt for dem, når beslutningen træffes, siger Ole Kveiborg.
På den baggrund mener Ole Kveiborg, at kørselsafhængige afgifter kan være med til at mindske CO2-belastningen.
Men samtidig pegede han på, at transportbranchen og speditører i særdeleshed er det centrale omdrejningspunkt, hvis det for eksempel skal lykkes, at udnytte lastbilernes kapacitet yderligere og samtidig vælge alternative transportformer.
- Jeres kunder gør det ikke. For hver gang en af jer finder en alternativ løsning, bidrager i en smule til den store løsning, påpeger Ole Kveiborg.
Viden til hjælpDirektør i Danske Speditører, Martin Aabak, er enig i, at speditørerne kan bidrage til et bedre miljø og øget effektivitet.
Han peger således på, at speditørernes viden kan være med til at ændre transport fra et simpelt produkt til en effektiv forsyningskæde, hvor unødvendige omkostninger erstattes af optimale og effektive logistiske løsninger.
- Og selvfølgelig kan speditøren producere så grønt som muligt – men hvis kunden ikke vil betale for grøn transport, kan speditøren ikke levere varen, siger Martin Aabak, der tror, at forpligtelsen i første omgang handler om at give kunderne alternativer og påpege miljøbelastningen ved de trufne valg.
Direktøren siger, at Danske Speditører ikke er afvisende for at snakke om roadpricing, men det skal være intelligente vejafgifter, der har en adfærdsregulerende effekt.
Englen faldt fra himlenDen tyske brancheorganisation BGL har gennem længere tid op til maut-afgørelsen ført en markant outdoor-kampagne mod den tyske forbundskansler Angela Merkel. Hun beskyldes sammen med andre politikere for ”maut-løgnen”.
Før vejafgifterne for lastbiler blev indført i 2004 investerede Tyskland årligt omkring 4,9 milliarder kroner i infrastrukturen. På trods af indtægter fra mauten på 2,9 milliarder euro i 2005 og 3,1 milliarder i 2006, så steg investeringerne kun med 0,3 milliard euro. Og i 2007 faldt investeringerne endda tilbage til 2004-niveau.
Det vil sige, at maut-indtægterne fra 2007 på hele 3,4 milliarder euro endte i statskassen uden at gavne trafikken.
Nu kommer Tyskland til at tjene yderligere 740 millioner euro på maut-stigningerne. Og branchen spørger sig selv, om de mon kommer til at gå til infrastrukturen?
Foreløbig synes Angela Merkel at være snublet i sin glorie. (Foto: BGL)
gwyn.nissen@transporttidende.com