23948sdkhjf

Øget indsats mod pirater til søs og i luften

Russisk: Indsatsen for at dæmme op for piraternes overfald på skibe i Aden Bugten får stadig større international fokus.

Russisk: Indsatsen for at dæmme op for piraternes overfald på skibe i Aden Bugten får stadig større international fokus.



Af Finn Bruun

Pirater opererer ofte til havs med basis i moderskibe, der udsender hurtiggående og svært bevæbnede gummibåde mod stadig større mål. Selv store containerskibe er i piraternes søgelys, men de har hidtil formået at sejle fra angriberne – eller skylle dem væk, som det forleden var tilfældet med et Mærsk-skib, der tændte for sit brandslukningsudstyr.

Det er det danske krigsskib ”Absalon”, som med succes leder den koordinerede internationale indsats i Task Force 150.

”Absalon” fortsætter indsatsen, men siden 9. november er det med en ny bemanding, idet besætningen fra søsterskibet ”Esbern Snare” har taget over.

Besætningen på ”Esbern Snare” har trænet nøjagtig samme procedurer som besætningen på ”Absalon”, og selv om skibet ”Esbern Snare” bliver hjemme i Danmark, er det ikke noget problem for besætningen at overtage Task Force 150-opgaverne på søsterskibet, lyder det fra Søværnet.

Jagt fra luften

”Absalon” har været i havn for at få udskiftet en motor på sin Lynx helikopter, som er vigtig i overvågningen. Men også fly spiller en rolle, når piraternes aktiviteter skal spottes i det vidtstrakte hav:

For Søværnets Taktiske Stab, der leder bekæmpelsen af pirateri og andre ulovligheder i Aden-bugten, er det meget vigtigt at få overblik over, hvilke fartøjer, der sejler i området. Et af de værktøjer, der bruges, er maritime overvågningsfly.

I Søværnets Taktiske Stab, der leder Task Force 150, sørger Jesper Brogaard, Danmark og Sébastian Couprie, Frankrig for planlægningen og koordineringen af overvågningsflyene, der flyver deres missioner fra en base i Djibouti. De to officerer er begge udlånt til Søværnets Taktiske Stab under Task Force 150.

- På en enkelt flyvning kan de dække et stort område og give os information om hvilke fartøjer, der sejler rundt. Hvis flyene ser et mistænkeligt fartøj, får vi at vide hvor det befinder sig og hvor det er på vej hen, siger Jesper Brogaard.

Det var netop et af de maritime overvågningsfly, der den 20. oktober opdagede mistænkelige fartøjer. Ved nærmere eftersyn viste fartøjerne sig at have både våben og stiger om bord – udstyr, der typisk bliver brugt til piratangreb.

Russisk indsats

En talsmand fra den russiske flåde oplyser, at ”Neustrasjimy” er sendt af sted til området, fordi Rusland har besluttet i perioder at sende krigsskibe til regioner, som er udsat for sørøvere for at beskytte russiske borgere og skibe.

Den russiske flåde indgår dog ikke i Taskforce 150 men står selv for sine egne aktioner.

I forvejen er det seks amerikanske flådefartøjer i området samt krigsskibe fra andre Nato-lande.

Advarsel

Alle skibe, som sejler gennem Aden Bugten opfordres til ekstra årvågenhed både med hensyn til udkig og valg af rute.

Ud over flådebeskyttelse er der samtidig kommet et Secure-Ship system, som er et ikke-dødeligt elektrisk ”hegn”, der omgiver hele skibet.

Hegnet bruger 9.000 volt strøm til afskrækkelse, idet en indtrængende vil få et kraftigt, men ikke livsfarligt elektrisk stød samtidig med at en alarm-sirene udløses.

Reception for piratjægere

Danmarks Rederiforening har besluttet at takke besætningen ombord på skibet Absalon. Besætningen er netop vendt tilbage fra piratindsatsen i Adenbugten.

Det sker ved en reception mandag, den 17. november, kl. 14 i Danmarks Rederiforening. Repræsentanter fra rederierhvervet, SOK og støtteenheder er inviteret med til receptionen. Absalon har gennem de seneste tre måneder ydet en enestående indsats for at beskytte den civile skibsfart og bekæmpe piraterne ved Afrikas Horn, siger Danmarks Rederiforening om baggrunden for receptionen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062