23948sdkhjf

SAS Cargo klar til at slås om fragten

Hæmsko: SAS Cargo er nu er tilbage i Indien. Men foreløbig kun i vinter halvåret.

Hæmsko: SAS Cargo er nu er tilbage i Indien. Men foreløbig kun i vinter halvåret.



Af Herbert Nielsen

Nils Pries Knudsen, SAS Cargo VP Global Sales, glæder sig over, at SAS er tilbage i Indien, men samtidig ærgrer han sig over, at det kun er i en halvårsperiode.

SAS har kun i sinde at beflyve ruten mellem København og Delhi i vinterhalvåret, ligesom tilfældet er med ruten mellem København og Dubai.

- Det betyder naturligvis, at vi ikke kan gøre den dybe indsats for at skabe langsigtede kundeforhold. Den korte tidshorisont er bestemt en hæmsko, siger Knudsen.

- Når det er sagt, kan vi glæde os over, at vi helt fra starten ser bugnende fyldte fragtrum på turen fra Delhi mod Skandinavien. Indien er et fantastisk vækstområde med en bugnende eksport og en årlig udvikling i voluminer på over de 10 procent. Ligesom med Kina er der derfor næsten ingen ende på bjerget af eksportluftfragt med destination Europa, der er Indiens største aftagerområde.

Ubalance øst/vest

SAS har derfor ingen problemer med at fylde flyene i vestgående retning med de 16-18 tons, der kan tages med pr flyvning. Noget anderledes ser det derimod ud på turen fra København til Delhi.

- Her skal der kæmpes om tonnagen, og netop fordi vi ikke kan forpligte os sammen med vore kunder udover det indeværende trafikprogram, står vi med nogle odds imod os i konkurrencen med andre europæiske selskaber som Lufthansa, British Airways, Air France/KLM og flere andre, vurderer Niels Pries Knudsen.

Selv om SAS flyver ud af København, er det ikke det danske marked, der kommer til at tonse på denne rute.

- Vi forventer at hente godt 80 procent af salget i det svenske marked mod kun omkring fem procent i Danmark. Norge har meget lidt fragt til Indien, så det bliver hovedsageligt de europæiske markeder, der skal fylde de sidste tons på. Desværre må vi jo også konstatere, at selvom vi kører godt tonnagemæssigt, så er det svært at hente de store rater hjem, når vi netop ikke kan bygge på langtidskontrakter. Vi er ude på spotmarkedet, og der er raterne lave overalt i verden, forklarer salgschefen.

Point-to-point

Den korte planlægningsperiode betyder også, at SAS ikke kan opbygge partnerskaber med andre selskaber eller opnå gode pro-raterings aftaler.

- Derfor bliver vores fragt primært point-to-point, og desuden indsætter vi heller ikke vores egen salgsstyrke i Indien. Vi kører fragtsalget ved en GSA – i øvrigt den samme, vi anvendte, da vi sidst fløj på Indien i 2001. Alt andet lige: En egen salgsstyrke vil altid være stærkere end selv den bedste GSA.

Men Niels Pries Knudsen er glad for at være tilbage i Indien.

- Og alt tyder på, at der er gods at hente, siger Nils Pries Knudsen, der dermed er med ved lanceringen af sin sidste interkontinentale SAS-rute, inden han takker af ved årsskiftet for at tiltræde en ny toppost ved Swissport.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078