23948sdkhjf

Overskudsplads til fragten hos Spirit

Efter Singapore: Spirit er også på vej til at sige farvel til FedEx. Andre selskaber udvider.

Efter Singapore: Spirit er også på vej til at sige farvel til FedEx. Andre selskaber udvider.



Af Herbert Nielsen

Når Singapore Airlines Cargo 1. februar 2009 flytter sin fragthåndtering fra SAS Cargo’s Spirit til konkurrenten, WFS i Københavns Lufthavn, bliver der god plads i den gamle Novia-terminal i østområdet.

Tilbage i de store haller bliver i første omgang Lufthansa Cargo, FedEx, China Cargo Airlines og SAS Airmail. Men det varer ikke længe: Allerede i foråret 2009 pakker FedEx kufferterne og skrivebordene og flytter ind i sin egen nye luftfragtterminal, der netop er under opførelse. Den bliver på 1600 kvadratmeter samt yderligere 770 kvadratmeter kontorfaciliteter.

Tilbage er dermed Lufthansa Cargo, der for tiden har sin fragthåndtering ude i en tender, samt China Cargo Airlines, der startede på København med tre ugentlige MD-11F operationer på hjemturen fra Paris til Shanghai. Dette selskab har dog netop sat sine operationer i København op med endnu en 4. flyvning.

Desuden er China Eastern, der ejer China Cargo Airlines, også på vej til København med en rute mellem Shanghai, København og Frankfurt. Det bliver med en Airbus A330-200, der også kan tage gods med - op til 15 tons, delt mellem flere stationer.

Det er dog stadig næppe nok til at fylde tomrummet efter Singapore Airlines Cargo.

Spirit-salg suspenderet

I øvrigt har SAS Cargo også besluttet at suspendere salgsforhandlinger om Spirit. Der er truffet beslutning om at afhænde fragthandling-virksomheden, og selskabet har været i kontakt med flere potentielle købere.

Den nuværende finansielle krise har imidlertid også ramt disse forhandlinger, så SAS Cargo har erkendt, at der i dagens situation ikke kan opnås en tilstrækkelig pris for Spirit.

Forhandlingerne vil dermed først blive genåbnet, når situationen atter er vendt tilbage det noget, der ligner normale tilstande.

Spirit

Spirit Air Cargo Handling omfatter fragtterminalerne i København og Billund, Malmø, Gøteborg og Stockholm i Sverige, samt Oslo, Stavanger, Bergen, Kristiansand, Trondheim, Bodø og Tromsø i Norge.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063