Kørsel uden tilladelse i mere end et år
Hvordan og hvorfor kan det lade sig gøre, spørger branchen sig selv - mystik om nyregistrering i sag om vognmand TH. Basse & Søn i Pjedsted.
Hvordan kan det overhovedet lade sig gøre, at drive en vognmandsvirksomhed med en håndfuld lastvogne i mere end et år uden at råde over en eneste gyldig vognmandstilladelse?
Det spørgsmål stiller branchen sig, efter at TTN i går kunne berette om en vognmandsforretningen Th. Basse & Søn, som i mere end et år har kørt med sine lastvognstog uden at have nogen gyldige vognmandstilladelser.
- Færdselsstyrelsen har sovet i timen, når man kan konstatere, at de i over et år har været vidende om, at vognmanden har kørt uden tilladelser til godstransport mod betaling uden der er sket noget, siger formanden for DTLs lokalforening Vejle Amts Vognmandsforening, vognmand Per S. Rasmussen, Juelsminde, i en kommentar.
- Hvor mange kører måske rundt på den måde? Og er der nogensinde nogen, der har krydsrevideret, hvor mange lastvogne til godstransport mod betaling den enkelte vognmand har indregistreret og hvor mange tilladelser til godstransport mod betaling den pågældende vognmand råder over? I første omgang kunne man let lave en overordnet sammenligning på landsplan som viser hvor mange lastvogne der er registreret til godstransport og hvor mange tilladelser til godstransport der er udstedt af Færdselsstyrelsen. Ud fra resultatet kan man så vurdere, om det er noget som man bør gå nærmere ind i eller om det ser fornuftigt ud, siger Par S. Rasmussen.
- Desværre tyder det netop afdækkede grove eksempel på at godstransportloven overhovedet ikke har nogen konsekvens. Det stykke papir, som en vognmandstilladelse er trykt på, er intet værd, hvis man bare kan køre videre. Når der samtidig er blevet indregistreret nye lastvogne til godstransport mod betaling, selv om der ikke foreligger lovlige tilladelser, er det jo helt galt, mener Rasmussen.
Han mener, at der burde være en ordning, som medfører at nummerpladerne efter et kort tidsrum bliver inddraget, når der ikke er lovlige tilladelser til stede.
- Det er jo ikke svært for politiet at finde køretøjer, hvor der ikke er blevet betalt vægtafgift eller vogne, der ikke er blevet synet til tiden. I begge disse tilfælde skal politiet nok finde køretøjerne og få klippet pladerne, så denne ordning må også kunne finde anvendelse inden for godstransportlovens område, siger Rasmussen.
SammenhængVognmand Per S. Rasmussen slår til lyd for, at der indføres et system, så en vognmand med eksempelvis 10 lastvogne over 3500 kg totalvægt, i en periode på op til en måned maksimalt må have 1 lastvogn mere registreret, og ved indregistreringen af en ny lastvogn behøver man ikke at medbringe nogen tilladelse, fordi det kan ses på edb-registeret, at den pågældende virksomhed har tilladelser til godstransport mod betaling og hvor stort et antal den pågældende virksomhed råder. Når der indregistreres en ekstra vogn, har vognmanden så maksimalt en måned til at få en anden vogn afmeldt. Forholdet mellem hvor mange vogne man kan have registreret bør være afpasset i forhold til antallet af tilladelser, så der ikke udstedes flere nummerplader end der er tilladelser til. Bliver det ekstra køretøj ikke afmeldt rettidigt, skal Politiet blot klippe et sæt nummerplader hos virksomheden.
- Hvis myndighederne gik lige så meget op i dette som i køre-/hviletidsreglerne, så ville det da være dejligt, siger Per S. Rasmussen.
Mystik om nyregistreringVognmandsfirmaet Th. Basse & Søn i Pjedsted som har kørt i mere end et år uden at have nogen gyldige tilladelser til godstransport mod betaling fik ifølge informationer fra Skat, der nu administrerer udleveringen af nummerplader, indregistreret en ny lastvogn den 22. februar i år.
Ved indregistreringen hos Skattecenter Horsens blev der forevist en godskørselstilladelse fra Færdselsstyrelsen med nummeret 782421 som ifølge informationer fra Skat er gyldig til den 31. maj 2009.
Hvordan det kan hænge sammen med, at firmaets vognmandstilladelser var udløbet den 31. august 2007 lød svaret fra Skat:
- De "officielle" regler er, at skattecentrene skal se en original gyldig vognmandstilladelse ved registrering til vognmandskørsel. De har på denne aktuelle sag noteret tilladelsesnr. samt gyldighedsperiode, som de skal, så vi må gå ud fra, at reglerne er overholdt. Hvis der foreligger mistanke fra nogen om bedrageri, må det anmeldes til politiet, siger Line Kramer fra Skat.
De generelle regler omkring dette punkt findes i registreringsbekendtgørelsens afsnit 9, som omhandler registreringsgrundlaget (bek. nr. 673 af 26/06/2008). Bl. andet fremgår det af bekendtgørelsens § 49, at tilladelse til godskørsel skal forevises ved anmeldelsen.