Farvel til SAS Cargos Spirit
Flyttedag: 1. februar flytter Singapore Airlines Cargo sin fragthåndtering fra SAS Cargo’s Spirit i den gamle Novia-terminal til konkurrenten WFS i Københavns Lufthavn.
Af Herbert Nielsen
Bruddet er ikke nogen hverdagsbegivenhed: Spirit og Singapore Airlines har samarbejdet siden opstarten af Singapore Airlines Cargo i København. Og som medlemmer af den ambitiøse WOW-alliance med luftige fremtidsplaner om ”fælles tag over hovedet” var der planer om en stadigt stigende integrering og fælles fodslag. Alligevel skulle det ikke vare evigt.
- Singapore Airline Cargo tager rutinemæssigt et check på situationen på alle sine stationer for at sikre, at selskabet overalt træffer den optimale beslutning om kunde-leverandørforhold som også inden for fragthåndteringen, siger Kim Irmov, chef for SIA Cargo i Norden og Baltikum.
- I denne forbindelse måtte vi konstatere, at WFS var i stand til at give os et tilbud, som både hvad angår pris og kvalitet var det stærkeste i markedet.
Et andet afgørende forhold til gunst for WFS var også, at både de og Singapore Airlines Cargo anvender fragt-systemer, der hviler på samme basis, nemlig Softair’s Cargospot.
- Denne fælles basis vil gøre det muligt for os at udvikle endnu flere nyttige faciliteter til gavn for både Singapore Airlines Cargo og vore kunder. Faciliteter, som vi vanskeligt ville kunne have implementeret tilsvarende hurtigt med vores nuværende handlingpartner, Spirit, siger Kim Irmov.
- Endelig kommer det da heller ikke til nogen skade, at WFS Denmark’s stationschef er Thomas Petersen – vores tidligere operations manager her i København. Han kender vore krav og procedurer til bunds, og det borger for en rolig og velordnet overgangsperiode, når vi skifter over. For naturligvis er det altid en krævende manøvre at skifte handling-leverandør, siger Kim Irmov.
Hele NordenSkiftet til WFS i SIA Cargo’s ”drejeskive” for Norden og Baltikum får ikke kun betydning i København: WFS overtager efter kontrakten det samlede ansvar for håndtering af Singapore Airline Cargo’s fragt overalt i regionen – det vil sige også på de mange stationer, hvor WFS ikke selv er til stede. Der har de så ansvaret for at tegne kontrakter med underleverandører, så SIA Cargo er dækket ind overalt.
Singapore Airlines Cargo beholder derimod fortsat ansvaret for trucking af fragten, der som hidtil varetages af HCS.
Stor i NordenSingapore Airlines Cargo er et af de store selskaber i Norden med omkring 40.000 tons fragt på fly og trucks samt medregnet gods, der ryger videre til selskabets andre hubs i Europa.