23948sdkhjf

Tryk 1, tryk 2 – eller tryk Hartrodt

Tre partnere: Den tyske speditør – og logistikgigant A. Hartrodt har udvidet aktiviteterne i Danmark.

Tre partnere: Den tyske speditør – og logistikgigant A. Hartrodt har udvidet aktiviteterne i Danmark.



Af Herbert Nielsen

Sig navnet ” A. Hartrodt”. Ringer der en klokke? Måske ikke umiddelbart. Men bag navnet gemmer sig en af de store, tunge tyske speditør- og logistikvirksomheder med over 170 kontorer og partnere i flere end 80 lande og i alt mere end 1000 medarbejdere. Siden 2006 også i Danmark.

Starten gik med søfragt med Ulrich Kristensen ved roret. I foråret 2008 kom Steen Søgaard og Charlotte Baisgaard til – og de tre er nu A. Hartrodt i Danmark med base i Billund.

Med de to sidstnævnte kom luftfragten med på palletten, og i dag er A. Hartrodt således både sø-, land- og luftfragt.

Ingen fabrik

- Tryk ”1” for import og ”2” for eksport: Sådan lyder det ofte hos de helt store mega-virksomheder i branchen, og sådan er det lige præcist ikke hos os, siger Charlotte Baisgaard, der har ansvaret for salget.

- For en del år siden havde de store speditører kontorer i stort set alle væsentlige byer i Danmark. Det holdt ikke længe; så blev tendensen, at man tvært imod samlede alle sine aktiviteter i én stor fabrik. Og nu kunne det pludselig være svært at være lille kunde stillet over for en stor leverandør. For de helt store kunder er ”giganterne” muligvis stadig en løsning, men for mange andre fungerer det bedre, når kunde og leverandør er i øjenhøjde. Det er en del af vores filosofi, siger Charlotte Baisgaard.

- På den anden side skal man da heller ikke gøre det til en fordel at være for lille; vi har bestemt et ønske om – og en plan for – at vokse os større i takt med markedet. Men det bliver ikke på bekostning af den personlige dialog med kunden. Vi vil levere personlig og kunderettet service og dermed honorere den tillid og loyalitet, vore kunder viser os, siger Charlotte Baisgaard.

Små – med rygstød

Samtidig med, at den danske afdeling i starten kun er tre personer, nyder trioen dog også godt af at være del af Hartrodt’s globale netværk.

- Det giver tyngde og lokale partnere til at bidrage til løsning af en samlet transport eller logistikopgave, uanset hvilke transportformer, der er involveret. Og selvom vi endnu er ret små her i Danmark, nyder vi også godt af den samlede købekraft, der ligger i gruppen. Dermed kan vi være med til at sikre ret pris på transporter for vore kunders gods, forklarer Charlotte Baisgaard.

- Det er også afgørende for os, at helt her fra starten lægger vægt på at prioritere vores indsats. Vi har ikke ressourcer til at opbygge en portefølje af kundenavne, bare for at imponere. Vi er nødt til at se til, at der til hver kunde knytter sig en forretning. Vi kan godt yde en ekstra service og tilgodese en kunde, uden at det nødvendigvis i ethvert tilfælde skal omsættes til en fakturering. Men – når dagen er omme, skal der være en sund forretning i alt, vi foretager os.

God start

Selvom Hartrodt er nye på banen – og så i en tid, der virkelig er krævende og i en branche, præget af voldsom konkurrence - har det lille danske firma fået en god start.

- Vi kunne faktisk ikke ønske os det meget bedre. Nøglen til, at vi er kommet så godt fra start, er nok, at vi alle har omkring de 20 års erfaring i branchen og dermed kender de fleste både af kunderne og leverandørerne. Vi starter ikke fra bunden, og ved at gå ind i dette som partnere, der tager del i en risiko, og ikke ”bare” som lønnede medarbejdere, signalerer vi også, at vi mener alvor med dette.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11