Kattegatbro i trafikudvalget
Forbindelse: Transportminister Lars Barfod afviser ny undersøgelse af mulighederne for finansieringen af en Kattegatbro.
Ministeren var kaldt i samråd i Folketingets Trafikudvalg, hvor man ønskede en forklaring på de vidt forskellige konklusioner omkring rentabiliteten af en fast forbindelse over Kattegat.
Ifølge Altinget.dk udtrykte Lars Barfod forståelse for trafikudvalgets frustration over de modsatrettede konklusioner i de to rapporter.
- Går man et spadestik dybere ned i rapporterne, så når Niras-rapporten og Rambøll-rapporten frem til den samme konklusion, de har bare forskellige måder at nå dertil. Jeg ser ikke nogen grund til at starte en ny undersøgelse, sagde Lars Barfoed.
Ministeren udtrykte skepsis over for de høje vækstprognoser på årligt 2,2 til 3,5 procent i Rambøll’s rapport og påpegede, at man bør sammenligne med trafikvæksten på Storebælt (1,5 procent).
- Man forudsætter en årlig trafikvækst på Femern Bælt på 1,7 procent, men her er trafikfordelingen også anderledes med mere internationalt gods, sagde Lars Barfod, der understregede, at han principielt er for ideen om en fast forbindelse over Kattegat, men at der er andre og mere påtrængende infrastrukturprojekter.
Flere medlemmer af Trafikudvalget ønsker en ny og uvildig undersøgelse. Blandt andet SF.
- Det materiale, vi har fået med de to rapporter, er ikke tilstrækkeligt til at kunne træffe en beslutning på et oplyst grundlag. Derfor er der brug for en ny rapport om finansieringen af Kattegatforbindelsen, der er fuldstændig uafhængig, siger Jonas Dahl (SF) til Altinget.dk.
- Mens Niras-rapporten siger, at en Kattegatbro ikke er en god ide, så siger Rambøll, at det er en glimrende ide. Man kan ikke lade være med at tænke, at man kan bestille sin rapport ud fra, hvilket resultat, man ønsker, siger Jonas Dahl.