Felttoget mod lastbilerne
Højresving: Københavns Kommunes skrappe kurs mod lastbilerne skyldes politisk ambition om at blive verdens bedste cykelby.
Af Lars Lassen
Hver gang der sker en af de tragiske højresvingsulykker i København, så begynder telefonerne at kime i Københavns Kommunes Center for Trafik. Det er hovedstadskommunens borgmestre, der kræver en forklaring fra embedsmændene.
Det røbede områdechef Steffen Rasmussen fra Center for Trafik, da han på det svensk-danske trafiksikkerhedsseminar fortalte om kommunens indsats på trafiksikkerhedsområdet.
Det knivskarpe politiske fokus på cyklistsikkerhed skyldes ikke bare ønsket om forbedre trafiksikkerheden for bløde trafikanter. Københavns Kommune har også besluttet at byen vil være verdens bedste cyklistby, når det globale klimatopmøde afholdes i København næste år.
- 40 procent af al transport til uddannelsesinstitutioner og arbejdspladser foregår i dag på cykel. Vores mål er, at den andel skal op på 50 procent til gavn for klimaet. Det kræver, at cyklisterne oplever ordentlige og trygge trafikforhold, forklarede Steffen Rasmussen.
Københavns Kommune har i lighed med resten af landet oplevet en positiv udvikling på ulykkesstatistikkerne. Men faldet i antallet af dræbte og tilskadekomne cyklister – og til dels fodgængere – er slet ikke sket i samme takt som for den øvrige trafik.
Svingulykker- 60 procent af alle alvorlige ulykker i trafikkryds sker når højre og venstresvingende motorkøretøjer rammer bløde trafikanter. Påkørsler med lastbiler er de alvorligste på grund af lastbilernes størrelse og vægt og derfor er det naturligt vi har fokus på dem, sagde Steffen Rasmussen.
Han konstaterede, at højresvingende busser meget sjældent påkører cyklister med alvorlige skader eller dødsfald til følge. Et forhold han tilskrev buschaufførens bedre udsyn og lave placering.
- Det kunne være interessant at høre, hvorfor man ikke indretter lastvogne på samme måde, spurgte Steffen Rasmussen.
Politisk presVolvos Trucks sikkerhedsdirektør Lars-Göran Löwenadler, der gennemgik den svenske lastvognsfabrikants betydelige resultater og lovende nye teknologier, der skal gøre lastbiler mere trafiksikre, erkendte at lastbiler og cykler er en problematisk blanding.
- Der findes ingen enkelte tekniske løsninger på det her problem. Bedre spejle har hjulpet, men det er åbenbart ikke nok. Vi arbejdere på en række teknologier, men der er ingen, som kan eliminere problemet. Radar opdager kun biler og motorcykler, kameraløsninger kan også hjælpe, men det er heller ikke perfekt, sagde Lars-Göran Löwenadler.
Den svenske sikkerhedsspecialist kunne fortælle, at Volvo faktisk havde produceret adskillige konceptkøretøjer, hvor lastbilchaufførens arbejdsplads i mindre eller større grad er indrettet ud fra en bus-skabelon.
- Men der findes en række konventioner for, hvordan lastbiler skal indrettes og vi har ikke kunnet finde et marked for denne type køretøjer. Hvis der skal ske noget her, så kræver det formentlig krav fra politisk hold, sagde Lars-Göran Löwenadler.
ll@transporttidende.com