Nærskibsfart truet af svovlfælde
Stramninger: Nye miljøkrav til skibe kan øge lastbiltrafikken voldsomt i Europa.
Af Lars Lassen
En politisk studehandel i FN’s søfartsorganisation IMO om grænseværdierne for svovl i skibsbrændstof kan ende som en miljø- og trængselsbombe på de europæiske veje.
Det er IMO’s ambitiøse krav om sænkning af svovlindholdet på skibe, der sejler i kystnære områder, til 0,1 procent fra 2015, der truer med at torpedere store dele af nærskibstrafikken.
Brændstofomkostningerne vil næsten blive fordoblet og det vil betyde lukning af mange short sea ruter, der bliver udkonkurreret af lastbiler, frygter branchefolk.
- Lukningen af blot en enkelt nærskibsrute vil sende så meget gods ud på vejene, at det vil kræve flere tusinde lastbiler – måske endda 10.000’er af lastbiler, siger vicedirektør Peder Gellert Pedersen fra DFDS Tor Line.
Der findes i dag slet ikke tung bunkerolie på markedet, der kan opfylde de kommende krav og det er mere end usikkert, at et sådant produkt bliver tilgængeligt.
DFDS undersøger muligheden for at rense udstødningsgasserne i en såkaldt Scrubber, men det er også usikkert, om der kan findes tilfredsstillende og økonomisk løsning inden 2015.
Øgede udgifterIMO-aftalen sætter en grænse på 1,0 procent svovl fra 2010. Den type tung bunkerolie findes allerede på markedet.
- Det bliver dyrere, men det er en byrde vi kan bære. Men fra 2015 bliver vi formentlig tvunget til at blande den tunge bunkerolie med langt dyrere oliedestilater som dieselolie. Det vil øge vores brændstofomkostninger med 80 procent, siger Peder Gellert Pedersen.
Brændstof udgør typisk omkring en tredjedel af omkostningerne til et handelsskib og dermed vil de samlede omkostninger stige med 25 procent.
- De ruter, der krydser eksempelvis Nordsøen vil overleve, men de ruter, der går parallelt med de store veje vil næppe kunne overleve. Vores rute fra Gøteborg til Immingham vil overleve, men ruten fra Gøteborg til Gent vil ikke længere være konkurrencedygtig, vurderer DFDS-direktøren.
Ekstra lastbilerDer sejler omkring en million lanemeter mellem Gøteborg og Gent om året. Det svarer ifølge Gellert Pedersen til omkring 75.000 ekstra lastbiler, der skal ned over Sjælland og Tyskland om året.
- Det stemmer rigtigt skidt med de politiske tiltag for at flytte gods fra vej til sø, siger Peder Gellert Pedersen.
Han beretter, at flere aktører i rederibranchen allerede nu tøver med at kontrahere nye skibe, fordi usikkerheden om fremtiden er usikker.
- Vi vil naturligvis gerne bidrage til forbedringer af miljøet, men her syntes jeg, der er behov for, at man bør overveje om det her er en særligt klog beslutning, siger DFDS-direktøren, der understreger, at en maut-løsning ikke kan afbøde truslen mod nærskibsfartens fremtid.
ll@transporttidende.com